شاید شما نیز جزو آن دسته از ساکنین واحدها باشید که مشکل کار نکردن پمپ آب ساختمان را دارید. در بسیاری از موارد ممکن است که  پس از نصب پمپ آب خانگی، شاهد روشن نشدن و کار نکردن پمپ باشید. حتی ممکن است که با وجود اینکه پمپ آب به برق متصل است، باز هم قطع و وصل شده و یا کار نکند. این مشکل، دارای دلایل مختلفی می باشد. به دلیل اهمیت این موضوع و مشکلاتی که برای افراد به وجود می آورد، در این مقاله تصمیم گرفتیم که به دلیل کار نکردن پمپ آب ساختمان بپردازیم. پس همراه ما باشید.

مهمترین علل کار نکردن و روشن نشدن پمپ آب ساختمان

ممکن است که پمپ آب ساختمان به طور ناگهانی از کار بیفتد. این مورد، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که لازم است تا با علت های مختلف آن آشنا شوید. در این صورت میتوانید در دفعات بعدی، به سرعت مشکل از کار افتادن پمپ آب را حل کنید یا از وقوع آن جلوگیری نمایید. در ادامه به چند مورد از دلیل کار نکردن پمپ آب ساختمان اشاره می کنیم.

مهمترین علل کار نکردن و روشن نشدن پمپ آب ساختمان

مهمترین دلایل کار نکردن پمپ آب ساختمان

وجود مشکل در برق رسانی پمپ از دلایل کار نکردن پمپ آب ساختمان

ممکن است که بروز مشکل در سیستم برق رسانی پمپ سبب از کار افتادن آن شود‌. به همین دلیل برای تشخیص دلیل روشن نشدن پمپ، بایستی با استفاده از ابزار و لوازم الکتریکی به بررسی موارد زیر اقدام کنید:

بررسی نمودن وضعیت اتصال برق پریز

بسیاری از کاربران، از بررسی این مورد غافل می شوند. در حالیکه اولین گام برای بررسی سیستم برق رسانی پمپ، بررسی وضعیت اتصال برق پریز می باشد. برای این کار با فازمتر، وضعیت فاز و نول پریز را چک کنید‌. در برخی موارد با افزایش دمای پمپ، بخش اتصال برق پمپ در پریز برق ذوب می شود. در نتیجه آن، اتصال قطع شده و پمپ روشن نخواهد شد.

چک کردن وضعیت کابل ورودی پمپ

ممکن است در اثر علل مختلفی از جمله نصب پمپ، جابجایی پمپ، جابجایی مخزن تحت فشار و… ضربه ای به کابل وارد شود. کابل ورودی دارای روکش محکمی که می باشد که از بیرون دچار آسیب دیدگی نمی شود. ولی در اثر موارد مذکور، میتواند از داخل دچار له شدگی یا کشیدگی شده باشد.

بررسی نمودن وضعیت اتصال برق پریز

بررسی وضعیت اتصال برق پریز

بررسی وضعیت سیم پیچ الکتروموتور

از دیگر دلیل کار نکردن پمپ آب ساختمان، سیم پیچ الکتروموتور آن است. سوختن لایه لعابی و اتصال سیم پیچ، از جمله مهمترین دلایل کار نکردن پمپ آب است که بررسی آن بایستی توسط تعمیرکار و متخصص مربوطه صورت بگیرد.

چک نمودن کلید اتومات پمپ

علاوه بر موارد مذکور، بررسی کلید اتومات پمپ نیز لازم می باشد. زیرا ست کنترل پمپ سبب خاموش و روشن شدن مکرر پمپ می شود. در مواردی نیز از کار افتادن پمپ را به همراه دارد. بنابراین برای یافتن دلیل کار نکردن پمپ آب ساختمان و بررسی مشکل در سیستم برق رسانی آن، تعمیرکار بایستی اقدام به چک نمودن کلید اتومات پمپ نیز نماید.

ارتباط زنگ زدگی کنتاکتور پمپ با کار نکردن پمپ آب ساختمان

زنگ زدگی کنتاکتور پمپ و خرابی پمپ آب ساختمان

ارتباط زنگ زدگی کنتاکتور پمپ با کار نکردن پمپ آب ساختمان

پمپ دربردارنده گروهی از قطعات مکانیکی، الکتریکی، آببند و اتصالات می باشد. ممکن است یکی از دلایل از کار افتادن پمپ آب ساختمان، زنگ زدگی کنتاکتور پمپ باشد. لازم است که برای رفع آن، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا اقدام به جدا کردن سیم برق پمپ از پریز کنید.
  • ممکن است که قطعی سویچر کلید اتومات یکی از دلایل کار نکردن پمپ آب باشد. پس باید قاب روی اتومات را باز نمایید.
  • پس از آن، نوبت به باز کردن پیچ های نگهدارنده سویچر می شود.
  • سویچر پمپ را با استفاده از فرچه سیمی رشته نرم و گازوئیل تمیز نمایید.
  • برای جلوگیری از دفرمه شدن سویچر، در زمان تمیز کردن یک طرف آن را بر روی سطحی صاف بگذارید.

نارسایی آب کافی به پمپ یکی از علل کار نکردن پمپ آب ساختمان

محیط های دارای آب آلوده، این مورد به طور کامل مشخص می شود. در بسیاری از موارد، دلیل ناگهانی از کار افتادن پمپ بدون اینکه افزایش دما یا قطعی برقی وجود داشته باشد، نارسایی آب کافی به پمپ است. زیرا لجن ها و اشیای پمپاژ شده، میتواند سبب مسدود شدن ورودی پمپ شوند. پس بایستی:

  • هر ۳ ماه یکبار اقدام به شستشوی مخزن تانکر نمایید.
  • یکبار در هفته، لجن زایی آب داخل تانکر را با دو قاشق غذاخوری انجام دهید.
  • نصب آب تصفیه کن را فراموش نکنید.
هوا گرفتن پمپ آب ساختمان

نحوه هوا گرفتن پمپ آب ساختمان

هوا گرفتن پمپ آب ساختمان

ممکن است که پمپ در اثر علل مختلفی، دچار هوا گرفتن شود. بالا بودن حجم هوای حبس شده در پمپ، موجب عدم توانایی پمپ در مکش آب و مکش آب پشت پروانه می شود. پس این عامل، روشن نشدن پمپ یا خاموش و روشن شدن مکرر پمپ را به دنبال خواهد داشت. برای هواگیری پمپ آب، بایستی اقدامات ذیل انجام شود:

  • با استفاده از آچار، اقدام با باز کردن پیچ هواگیری کنید.
  • پس از شنیده شدن صدای هواگیری، دیگر نیازی به باز کردن کامل آن نیست.
  • پس از انجام مراحل بالا برای تخلیه شدن بار اضافی هوا، پمپ را روشن نمایید.
  • با بیرون آمدن آب به جای هوا از لای پیچ، نوبت به سفت کردن آن می رسد.
نتیجه گیری

روشن نشدن پمپ آب ساختمان، مشکلات بسیاری را برای ساکنین ایجاد می کند و سبب سلب آرامش آنها می شود. از این رو جزو یکی از دغدغه ها و مشکلات افراد به شمار می رود. پس در صورت مواجهه با این مشکل، هر چه زودتر با کمک تعمیرکار مربوطه به رفع و حل آن اقدام کنید. علاوه بر این با استفاده از مطالب مذکور، میتوانید با دلایل کار نکردن پمپ آب ساختمان آشنا شده و از بسیاری از آنها جلوگیری کنید. امیدواریم که نکات و اطلاعات ارائه شده در این مقاله، برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول کار نکردن پمپ آب ساختمان

  1. هواگیری پمپ آب ساختمان چه لزومی دارد؟
    با هواگیری پمپ آب ساختمان میتوان از کار افتادن آن جلوگیری نمود. بایستی زمانی به هواگیری پمپ آب اقدام کرد که مقدار هوای حبس شده در داخل شبکه افزایش یافته باشد. پس بایستی به درستی هواگیری پمپ را انجام دهید.
  2. انواع پمپ آب خانگی چیست؟
    از لحاظ برند، نوع، کیفیت، قیمت و… پمپ آب خانگی به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شود. از جمله میتوان به بوستر پمپ خانگی، پمپ آب جتی، پمپ سانتریفیوژ، پمپ آب بشقابی، پمپ خانگی با کلید اتوماتیک و… اشاره نمود.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید