از اصلی ترین اقدامات در هنگام نصب پمپ آب خانگی تنظیم نمودن فشار آب پمپ است تا بتوانید در بازه زمانی مشخصی پمپ را خاموش و یا روشن کنید. جهت راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان باید به معرفی سوئیچ فرمان بپردازیم تا متوجه شوید که بر این تنظیمات چه تاثیر می گذارد و با روش تنظیم نمودن آن شما را آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سوئیچ فرمان برای تنظیم فشار پمپ آب

در راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان باید در ابتدا با وسیله ای به نام سوئیچ فرمان آشنا شوید، بدون این وسیله فشار در فشار سنج پمپ باید به صورت یک سره فعالیت کند با اولین شیر آب که وارد ساختمان می شود فشار منبع آب کاهش می یابد و پمپ را روشن می کند و شروع به کار می کند. با بستن شیر آب باز هم به این فعالیت ادامه می دهد چون سوئیچ فرمانی وجود ندارد که به آن دستور کاهش و یا افزایش فشار  برای خاموش و یا روشن کردن پمپ را بدهد. فشار سنج در پمپ های خانگی حدود 2 تا 6 بار است.

اگر میزان فشار آب مخزن پمپ آب خانگی از میزان 2 بار کمتر شود پمپ آب به وسیله سوییچ فشار روشن می شود و به پمپاژ نمودن آب می پردازد و هنگامی که فشار آب مخزن پمپ از 6 بار بیشتر می شود سوئییچ فشار موجب خاموش شدن پمپ می شود و از روشن و خاموش شدن های مکرر پمپ و در نتیجه خسارت زدن به آن جلوگیری می کند.

سوئیچ فشار وسیله ای است که به کمک آن می توان فشار پمپ آب ساختمان را تنظیم کرد و خاموش و روشن کردن پمپ را کنترل نمود.

نشانه های تنظیم نبودن فشار پمپ آب ساختمان چیست؟

نشانه ها و علایم بسیاری وجود دارند که به موجب آن ها می توان تشخیص داد که فشار در پمپ آب خانگی تنظیم نمی باشد  و با مشاهده هر کدام از این نشانه باید طبق راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان عمل کرده و آن را مجددا تنظیم و یا ریست نمایید، این علایم عبارتند از:

  • روشن و خاموش شدن پی در پی پمپ آب
  • کار کردن به صورت دائمی بدون اینکه شیر آب باز باشد.

نحوه تنظیم فشار پمپ آب خانگی

در این بخش می خواهیم راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان را برای شما مطرح کنیم و طبق این راهنما بهتر است به تنظیم و کنترل نمودن فشار آب پمپ خانگی خود بپردازید:

  • مرحله اول: در ابتدا باید جهت افزایش ایمنی تان در هنگام متصل کردن پمپ آب خانگی، برق را قطع نمایید. بعد هم به وسیله یک پیچ گوشتی هر نوع پیچی که در بدنه  سوییچ کنترل فشار قرار گرفته است را در بیاورید و به این ترتیب می توانید درپوش ست را بردارید.
  • مرحله دوم: اگر سوییچ کنترل فشار دارای یک عدد پیچ تنظیم فشار باشد از این پیچ برای تنظیماتی هم چون قطع و وصل کردن پمپ و یا تغییر دادن CUT ON و یا CUT OFF استفاده می کنید. فشار را باید به اندازه 2 تا ½ بار برای هر بار پیچاندن تنظیم نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که نباید فشار CUT OF از فشار CUT ON کمتر باشد چون موجب عملیات بی وقفه پمپ می شوید و ممکن است به دستگاهتان خسارت وارد شود. در واقع می توان گفت که میزان CUT ON از2 بار نباید کمتر شود و میزان CUT OFF هم از 6 بار نباید بیشتر شود.
  • مرحله سوم: مرحله آخر شامل تنظیم کردن کلید اتومات پمپ آب می باشد که با تنظیم کردن فشار پمپ آب ساختمانی می توانید روشن شدن آن را بررسی کنید. بهتر است که قبل از اینکه پمپ آب ساختمان را روشن کنید، درپوش ست کنترل حتما در جای خودش بگذارید بعد شیر آب را باز نموده و میزان فشار قطع و وصل شدن پمپ آب در فشار سنج را مشاهده کنید.

روش تنظیم پمپ آب بادی چگونه است؟

به پمپ آبی گفته می شود که برای راه اندازی آن یک مخزن بادی وجود دارد که باید برای تنظیم کردن پمپ آب، مخزن باد درون مخزن تحت فشار را تنظیم نمایید.

اگر بخواهید برای تنظیم پمپ آب مخزن تحت فشار طبق راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان عمل کنید و فشار استارت 2 و نیم بار باشد باید آن را به2 بار تغییر دهید و جهت انجام این کار باید از یک تلمبه بادی استفاده شود.

زمان تنظیم نمودن فشار پمپ ساختمان

هنگامی که تنظیمات روی پمپ فشار مناسب نباشد و نیاز به تنظیمات داشته باشد باید خودمان به کمک راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان اقدام به تنظیم نمودن آن کنیم که شامل موارد زیر است:

  • اگر خانه شما در ارتفاعات قرار گرفته باشد و نیازمند آب باشید باید به کمک مقابله کردن با نیروی جاذبه زمین پمپ را به ارتفاع بالاتری فرستاد.
  • آب خروجی درون سرویس بهداشتی دارای فشار مطلوبی نباشد.
  • اگر در محیط بیرونی آب پاشی وجود داشته باشد باید دارای یک هد بالا باشد و ابتدا برق را قطع کنید و سپس اقدام به تنظیم آن نمایید.
نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با شیوه تنظیم نمودن صحیح پمپ آب ساختمانی آشنا کنیم و بیان کردیم  برای اینکه بتوانید تنظیمات را به درستی انجام دهید باید طبق راهنمای تنظیم پمپ فشار آب ساختمان عمل کنید و در ساختمان هایی که دارای ارتفاع زیادی هستند یا دارای مشکلاتی از جمله فشار آب کم در طبقات بالایی شان هستند باید به درستی تنظیمات آن را انجام دهید تا مشکلی ایجاد نشود.

سوالات متداول

  1. در هنگام تنظیم فشار پمپ آب باید به چه نکاتی توجه کنید؟
    اگر پمپ خاموش نشود به کمک کلید اتومات نمی توان فشار آن را تنظیم کرد، بنابراین باید پیچ کوچک را در جهت مخالف عقربه های ساعت چرخانده و سپس فشار را کم کنید، اگر پمپ خاموش نشود به وسیله پیچ بزرگ فشار استارت را تنظیم نمایید و فشار پمپ را کاهش دهید. بهتر است قبل از هر کاری اول برق را قطع کنید تا ایمنی شما حفظ شود.
  2. محل قرار گرفتن سوئیچ فرمان کجاست؟
    این جعبه که وظیفه کنترل کردن پمپ را بر عهده دارد در میان پمپ آب و خط لوله آب ساختمان تعبیه شده است و معمولا این فاصله زیاد نمی باشد.
3/5 - (2 امتیاز)