روش های مختلف تصفیه آب استخر

روش های مختلف تصفیه آب استخر

همیشه از آب تنی و شنا در آب می توان به عنوان یک تفریح مفرح و نشاط آور برای تمام سنین یاد کرد اما شرط لازم برای لذت بردن از این تفریح سرگرم کننده حفظ و رعایت بهداشت و مراقب از سلامتی شخصی می باشد در همین راستا مهمترین بخش تاسیسات استخری بخش تصفیه آب و فیلتر شنی ایمکس می باشد که وظیفه تصفیه ، گندزدایی ،فیلتراسیون و شفاف سازی آب را به عهده این بخش می باشد .

در این مقاله قصد داریم با انواع روش های تصفیه آب استخر آشنا شویم .

1-فیلتراسیون آب استخر :

فیلتراسیون یکی از رایج ترین و سالم ترین روش های مختلف تصفیه آب استخر می باشد ، از این طریق تا حد خیلی زیادی ذرات معلق در آب و حتی محلول در آب جدا می شود در نهایت علاوه بر ارتقاء سلامت آب موجب بهبود شفافیت آب نیز می شود .

فیلتر ها به انواع مختلف زیر تقسیم می شوند :

  • فیلتر اولترافیلتراسیون
  • فیلتر نانو فیلتراسیون
  • فیلتر شنی
  • فیلتر ممبران
  • اسفر معکوس RO

2- کلر زنی آب استخر :

از این روش به عنوان قوی ترین روش های مختلف تصفیه آب استخر یاد می شود .مکانیزم عملکرد این روش به این صورت است که به محض اضافه کردن کلر طی یک واکنش شمیایی باکتری ها اکسید شده و از بین می روند .در این واکنش کلر به اسید هیپوکلریک و یون های هیپوکلریک تبدیل شده که موجب اکسیداسیون باکتری تا زمان حذف آن می شود .

در دسترس بودن و قابلیت نگهداری طولانی از مزیت های این روش بوده در مقابل استفاده از کلر به دلیل ایجاد کلرامین و تریهالومتان موجب سوزش چشم و پوست می شود و بعضا حتی بروز مشکلات تنفسی می شود .

3-استفاده از کلر نمکی در تصفیه آب استخر :

در این روش مولد های کلر نمک از یک فرایند شیمیایی به نام الکترولیز برای تولید هیپوکلرید اسید به عنوان یک ماده گند زدا از نمک استفاده می کند .

بهترین مزیت این روش توانایی بالا در احیا و بازیافت مجدد کلر نمکی می باشد به همین دلیل محبوبیت بالایی در بین مصارف خانگی دارد . در این روش PH آب تغییر چندانی نمی کند و نسبت به روش کلر زنی کمتر موجب سوزش چشم و پوست می شود .

از نقاط ضعف این سیستم می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد ضمنا غلظت اضافی نمک موجب خوردگی و رسوب در تاسیسات می گردد .

4- برم زنی آب استخر :

عملکرد کلی این روش بسیار شبیه کلر زنی می باشد با این تفاوت به بعد از اضافه شدن برم به آب به جای کلرامین ، برم آمین تولید می شود . بر خلاف کلرآمین که یک ماده بی فایده در تفیه آب است برم امین همچنان خاصیت ضدعفونی سازی برم را حفظ می کند به همین دلیل تقاضای مشتریان رو به افزایش است .

برم نسبت به کلر در محیط های استخر های سرپوشیده و گرم پایداری و دوام بیشتر و بوی کمتری دارد البته لازم به ذکر است با اینکه بوی برم نسبت به کلر کمتر است ولی ماندگان بو و از بردن بو سخت تر است ضمنا گرانتر بودن برم نسبت به کلر از دیگر نقاط ضعف این سیستم می باشد.

5-اوزون زنی آب استخر :

ازون یک گاز ناپایدار غیر الی است و از برخورد اتم های آزاد اکسیژن با مولکولهای اکسیژن بوجود می آید.

قدرت اکسیداسیون ازون تا 100 برابر قوی تر از کلر است با این حال به دلیل ناپایدار بودن این گاز غیر قابل نگهداری می باشد تا جایی که فورا باید بعد از تولید استفاده شود ضمنا یاداوری می گردد مقادیر بالا و غلیظ ازن میتواند خطرناک باشد . به دلیل ناپایداری از این روش در کنار روشهای برم و کلر استفاده می شود .

6- استفاده از یون سازها در تصفیه آب استخر :

یون سازها یون های سخت مس و فلزات را در آب منتشر کرده و باکتری ها را از بین می برند.

یون سازها معمولا به دودسته تقسیم می شوند :

  • یون سازهای برقی : از الکتریسیته برای باردار کردن ذرات استفاده می کند .
  • یون سازهای کارتریجی :در این روش آب با عبور از بستر مواد معدنی یونیزه می شود .

تغییر زیاد PH آب از نقاط منفی این روش می باشد . ضمنا یاداوری می گردد این روش به تنهایی کفایت نکرده و حتما باید در کنار روش های دیگر استفاده شوند .

امیدواریم توانسته باشیم با نگرارش این مقاله شما را با انواع روش های تصفیه آب استخر آشنا کرده باشیم .

شرکت پیشگامان شوفاژ ایرانیان ، با بیش از نیم قرن تجربه ، ارایه دهنده انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی   با بهترین قیمت ، بهترین کیفیت و بالاترین تخفیف !

خریدی مطمئن و هوشمندانه ای را با ما تجربه کنید .

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید