یکی از مواردی که در ساختمان ها نیاز به توجه دارد تامین فشار آب ساختمان است. نکته مهم این است که فشار آب ساختمان باید ۸۰psi بیشتر باشد. اگر این عدد کم تر باشد فشار آب با مشکلات روبه رو می شود، در این مقاله تلاش می کنیم که شما را با علت عدم مکش پمپ آب ساختمان آشنا می کنیم.

علت مکش کمتر آب توسط پمپ چیست؟

دلایل بسیار زیادی برای کم شدن فشار آب لوله کشی وجود دارد. در بعضی موارد فشار آب شهر برای تامین نیاز ساختمان کافی نیست و نیاز به یک پمپ قوی برای افزایش فشار دارد. با ایمان حال در بعضی موارد مشکل های لوله کشی داخلی، به علت عدم مکش پمپ آب ساختمان است.

پمپ هایی که در اوج رادمان کار می کنند، کمتر دچار خرابی می شوند و مصرف سوخت و هزینه کمتری را دارند،  در اصل سرمایه گذاری در عملکرد و بالا بردن طول عمر آن است.

راه های بسیار گوناگونی برای نگهداری از پمپ آب وجود دارد. با مراقبت و نگهداری دقیق و منظم از پمپ ها می توانید هزینه های آن را کاهش دهید و در عین حال راندمان پمپ را افزایش می دهد.

اما مشکل های پمپ اجتناب ناپذیر است و ممکن است برای همه پیش بیاید، در ادامه این مقاله شما را با علت عدم مکش پمپ آب ساختمان آشنا می کنیم.

علت مکش کمتر آب توسط پمپ چیست؟

علت مکش کمتر آب توسط پمپ

فشار کم آب و مشکل های سیستم لوله کشی

اگر آب شهر فشار مناسبی دارد؛ اما تجهیزات لوله کشی دارای فشار ناکافی است، دلايل مختلفی در مورد این موضوع وجود دارد. یکی ازاین دلایل استفاده از تاسیسات قدیمی تر است. در این لوله ها تجمع رسوب و زنگزدگی به مرور زمان باعث کم شدن فشار آب می شود. در بعضی موارد آسیب های بسیار زیادی روی لوله ها هم قابل مشاهده است.

اما ممکن است گاهی اوقات داخل لوله ها کثیف شده باشند، در این صورت شما می توانید لوله ها را باز کنید و بعد آن ها را تمیز و بازیابی کنید. اما اگر این مشکل خیلی جدی باشد حتما باید لوله ها را تعویض کنید.

کوچک بودن لوله ها به دلیل طراحی اشتباه اولیه فشار آب کم می شود، این مورد یکی از دلایل مهم از علت عدم مکش پمپ آب ساختمان به شمار می رود.

گرفتگی لوله ها و قطر کم آن ها باعث محدودیت جریان و افت شدید آب می شود، این مورد بیشتر در ساختمان های امروزی شاهد هستیم.

عملکرد اشتباه شیر های آب هم می تواند باعث مشکل های فشار آب و یکی از علت های عدم مکش پمپ باشد. بهترین راه برای شناسایی مشکلات لوله بازرسی حرفه ساختمان است.

فشار کم منبع آب شهری

فشار کم آب شهری از دلایل کم بودن فشار آب

فشار کم منبع آب شهری

اگر منابع آب شهر کم باشد، رساندن آب به طبقه های بالا تر حتی با نصب لوله های جدید غیر ممکن است. همچنین ممکن است ساختمان بیشتر از حد مرتفع باشد منبع آب شهری نمی تواند بدون تقویت به طبقه های بالا برسد. فشار کم آب شهری یکی از علت عدم مکش پمپ آب ساختمان است.

لازم به ذکر است با سه نوع از سیستم های تقویت فشار آب آشنا شوید:

  • نصب مخزن آب در ارتفاع
  • تقویت کننده فشار هیدرو پنوماتیک
  • پمپ تقویت کننده فشار آب

در مخزن های مرتفع از نیروی گرانش برای تقویت و رساندن آب به لوله کشی وسرعت جریان آب استفاده می کنند. سیستم پمپاژ بعد از کاهش سطح آب تعیین شده، مخزن را مجددا پر می کندو زمانی که مخزن به طور کامل پر شود این سیستم به صورت خودکار خاموش می شود.

در تقویت کننده های فشار هیدروپنوماتیک برای مخزن از هوابند استفاده می کنند. این مخزن با مقدار زیادی آب پر می شود و هوای داخل مخزن را تا حد المکان تحت فشار قرار می دهد. در این قسمت پمپ خاموش می شود و آب با توجه به فشار آب خارج می شود.

با این راه حل جدید آب را می تواند به کل ساختمان رساند، حتی زمانی که پمپ خاموش است. برای مخزن های آب مرتفع و تقویت کننده فشار پنوماتیک به پمپی نیاز است که در صورت نیاز خاموش و روشن شود.

۵ راه برای رفع مشکل مکش پمپ و تقویت کننده آب

راه های رفع مشکل مکش پمپ

۵ راه برای رفع مشکل مکش پمپ و تقویت کننده آب

در این قسمت از مقاله تلاش می کنیم تا شما را با راه حل های رفع مشکلات مکش آب آشنا کنیم. هر چیزی که مانع رسیدن آب به سیستم تقویت کننده فشار شود روی پمپ تاثیر مستقیم می گذارد. در ادامه بعضی از موقعیت های واقعی که از علت عدم مکش پمپ آب ساختمان است را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • عدم مراقبت از صافی
    یکی از مواردی که باعث کاهش فشار پمپ آب می شود گرفتگی صافی است، قبل از نصب صافی حتما درباره مزایا و معایب آن تحقیق کنید.
  • فیلتر ها
    فیلتر ها هم مانند صافی ها عمل می کنند با این تفاوت که فیلتر ها ار جنس فولاد ضد زنگ ساخته مس شوند و به مرور مسدود می شوند، بهتر است همشه این فیلتر ها تمیز کنید.
  • بسته شدن دریچه های قطع کننده
    مسدود شدن دریچه ها به دلیل عدم مکش پمپ است. ایم مشکل را باز کردن لوله ها می توانید برطرف کنید.
  • هوای حبس شده در لول
    این مشکل یکی از مشکلات رایج لوله ها به شمار نمی رود و تشخیص آن بسیار دشوار است؛ زمان هایی که آب در لوله پایین و بالا می رود و یا اگر قطر لوله زیاد باشد بیشتر شاهد به وجود آمدن این مشکل هستیم.
  • سختی گیرهای آب
    سختی گیر ها بعد از تقویت کننده ها نصب و جای گذاری می شوند، استفاده از سخت گیر ها می تواند علت اصلی عدم مکش پمپ آب باشد. انتخاب سخت گیر ارزان و کم هزینه گزینه خوبی نیست.
کلام آخر

کم بودن فشار آب بخصوص در ساختمان های بلند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای ساکنین می شود.  در این بین یافتن علت عدم مکش پمپ آب می تواند تا حد زیادی مشکلات را حل کند.

یکی از راه حل هایی که از گذشته تا به حال از آن استفاده می کردند استفاده از پمپاژ آب به مخزن پشت بام است‌، این راه یکی از بهترین راهای رساندن آب به طبقات بالا است.

سئوالات رایج علت عدم مکش پمپ آب ساختمان

  1. یک راه موثر برای حل مشکلات کم بودن آب ساختمان چیست؟
    استفاده از پمپاژ پشت بام است که راه حل خوب و دقیق است.
  2. دلایل گرفتگی آب ساختمان چیست؟
    مشکل سیستم لوله کشی یکی از مهم ترین علت های کاهش آب در ساختمان ها است.
  3. علت های گرفتگی لوله های ساختمان را نام ببرید؟
    استفاده از صافی ها و فیلتر های نامناسب، بسته شدن دریچه های قطع کننده و سخت گیر ها است.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید