مقایسه صفر تا صد فن کویل و رادیاتور

بسیاری از افراد زمانی که می خواهند وسیله گرمایشی را برای خانه و اداره خود خریداری کنند، سوالی در خصوص فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ برایشان پیش می آید که در زمان برای پاسخ به این سوال باید این دو وسیله گرمایشی را به طور کامل با یکدیگر مقایسه کرد و معایب و مزایای هرکدام را بگوییم تا شما بتوانید یکی را انتخاب کنید ما در راهنمای نصب فن کویل نکاتی در مورد فن کویل و رادیاتور ها بیان کرده ایم. افراد در بسیاری از شرایط به جای رادیاتور از فن کویل ها یا وسایل دیگر استفاده می کنند.

مهم ترین تفاوت های فن کویل و رادیاتور

همان طور که می دانید از این دستگاه ها در ساختمان های تجاری، مسکونی و همچنین در کارخانه ها و صنایع نیز استفاده می کنند  و باید بدانید که ساختمان و ساختار فن کویل ها از فن دمنده و کویل ها تشکیل می شود که یکی از بهترین برند های آن ، فن کویل میدیا می باشد . در ادامه برای شما تفاوت هایی را می گوییم تا شما متوجه شوید که فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

مقایسه فن کویل و رادیاتور

تفاوت مهم فن کویل و رادیاتور

تفاوت رادیاتور و فن کویل از نظر گرمایشی و سرمایشی

همان طور که می دانید رادیاتور ها سیستم هایی هستند که صرفا در حوزه گرمایی کار می کنند، به این صورت که آب گرم موجود وارد لوله ها می شود و بدون این که فنی وجود داشته باشد و به کمک منتقل کردن حرارت ها، هوا گرم می شود و اگر می خواهید که هوای اتاق خنک شود باید از دستگاه دیگری استفاده کنید. اما باید به این مورد توجه داشته باشید که فن کویل ها به دو صورت کار می کنند یعنی هم گرمایی و هم سرمایی است.

به این صورت که در فصل هایی که گرم است، در لوله هایی که تعبیه شده است آب سرد وارد می شود و همچنین در فصل سرما در همان لوله ها آب گرم وارد می شود ولی باید به این مورد نیز توجه داشته باشید که گاهی ممکن است به جای آب از گاز فریون استفاده کنند. وجود یک فن باعث می شود هوا از لای لوله ها به صورت اجباری دمیده شود و دمای هوای محیط افزایش یا کاهش پیدا کند و باید حواستان باشد که در ساختمان هایی که نیاز است هم وسیله سرمایشی باشد و هم وسیله گرمایشی بهترین کار این است که از فن کویل ها به جای رادیاتور استفاده شود.

تفاوت سیستم کنترل رادیاتور و فن کویل

جواب سوال فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ مانند سوال تفاوت فن کویل و چیلر چیست؟ می باشد و می توان به این صورت جواب داد که در رادیاتور ها معمولا شیر کنترل جریانی تعبیه شده است که به صورت دستی شما باید جریان آب ورودی را به وسیله شیر هایی کنترل کنید، در صورتی که فن کویل ها هم به صورت دیجیتال و هم به صورت دستی دارای سیستم کنترل هستند، به این صورت که در مکانی که فن کویل نصب می شود ترموستاتی را قرار می دهند و به این وسیله کاربران می توانند دمای آن را به صورت دلخواه تنظیم کنید و باید بدانید که کنترلر های دیجیتالی جریان ورودی آب و یا سرعت فن را به لوله های موجود زیاد و یا کم می کند به دلیل این که دمای خروجی با دمای مورد نظر کاربرد برابر شود.

سیستم کنترل فن کویل و رادیاتور

تفاوت مهم در سیستم کنترل فن کویل و رادیاتور

تغییر و ورود رطوبت هوا در فن کویل و رادیاتور

در زمستان از رادیاتور ها استفاده می شود که کاسته شدن رطوبت هو توسط آن ها صورت نمی گیرد و این در صورتی است که در تابستان از فن کویل ها در حالت سرمایی استفاده می کنند به خاطر این که لوله های آب سرد در ان ها وجود دارد و هوا زمانی که با آن برخورد می کند باعث می شود رطوبت هوا کاسته شود و موردی که بسیار مهم است به آن توجه کنید این است که فن کویل ها هم به صورت کانالی و هم به صورت بدون کانالی طراحی و ساخته می شود و در مدل کانالی باید بدانید که بیرون از ساختمان هوای تازه به وسیله فن کویل ها وارد می شود و دمای آن فیلتر و تنظیم می شود.

فرق بین مکان نصب رادیاتور و فن کویل چیست؟

زمانی که می خواهیم بدانیم که فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ باید هر کدام از آن ها را از نظر محل نصب با یکدیگر مقایسه کرد و باید به این مورد توجه کنید که رادیاتورها را هم به صورت قرنیزی و هم به صورت زمینی طراحی، ساخته و نصب میکنند ولی این در صورتی است که فن کویل ها در مدل های دیواری، زمینی، سقفی، کاستی و در نهایت آشکار و پنهان طراحی و می سازند و نکته ای که وجود دارد و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که فن کویل هایی که در مدل های کاستی، دیواری و سقفی است از مساحت سطح اتاق ها و سالن ها فضای مفیدی را اشغال نمی کند.

مکان نصب رادیاتور و فن کویل

تفاوت در محل نصب رادیاتور و فن کویل

مقایسه توان و سرعت در رادیاتور و فن کویل

در زمانی که می خواهید بدانید که فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ باید به این تفاوت که سرعت و توان کدام بالاتر است دقت داشته باشید. فن کویل ها به دلیل این که دارای فن هستند، توان و سرعت بالایی دارند و زودتر مکان مورد نظر را به دمای مورد نظر می رساند ولی چون رادیاتور ها فن ندارند تبادل گرمایی را با هوا به آرامی انجام می دهد ولی زمان بیشتری را نیاز دارد تا هوای محیط گرم شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برای شما تفاوت هایی که در فن کویل و رادیاتور است را بگوییم تا شما متوجه شوید که فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ و متناسب با شرایط و نیاز کاری که دارید یکی را انتخاب کنید و در مکان مورد نظر نصب کنید ولی حواستان باشد که هر کدام از آن ها محل نصب و ویژگی های مخصوص به خود را دارد که باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید.

سوالات متداول فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟

  1. بین فن کویل و رادیاتور چه تفاوت هایی وجود دارد؟
    فن کویل و رادیاتور ها در مواردی با یک دیگر تفاوت هایی دارند که شامل گرمایشی و سرمایشی، سیستم کنترل رادیاتور و فن کویل، تغییر و ورود رطوبت هوا، مکان نصب رادیاتور و فن کویل و توان و سرعت تفاوت هایی دارد.
  2. محل نصب رادیاتور و فن کویل چه فرقی دارد؟
    رادیاتورها را هم به صورت قرنیزی و هم به صورت زمینی طراحی، ساخته و نصب می کنند ولی این در صورتی است که فن کویل ها در مدل های دیواری، زمینی، سقفی، کاستی و در نهایت آشکار و پنهان طراحی و می سازند.
  3. فن کویل ها چه مزایایی دارد؟
    فن کویل ها به طور مناسب دما را توزیع می کنند، با سرعت بالاتری در تمام بخش های محیط دما را کنترل می کند، هم به صورت گرمایشی و هم به صورت سرمایشی است، نیاز به کانال کشی ندارد و در نهایت فضای کمتری را اشغال می کند.
5/5 - (1 امتیاز)