بسیاری از افراد می خواهند بدانند که فن کویل چگونه کار می کند؟ برای پاسخ گویی به سوال آن ها باید بگوییم که این دستگاه در حقیقت یکی از متداول ترین نمونه از دستگاه های تهویه مطبوع می باشد. یکی از مهم ترین مسائل هنگام طراحی و ساخت ساختمان های مختلف، فراهم نمودن شرایط برای تهویه مناسب هوا می باشد. در اکثر مراکز اداری، تجاری و یا مسکونی از این نوع دستگاه ها برای تامین هوای مطبوع استفاده می کنند. چنانچه می خواهید با نحوه عملکرد این دستگاه ها بیش تر آشنا شوید، کافیست که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه کار فن کوبل

فن کویل چگونه کار می کند؟

برای این که به این سوال پاسخ دهیم که فن کویل چگونه کار می کند؟ باید بگوییم که فن کویل از بخش های مختلفی تشکیل شده اند و هر یک از اجزاء عملکرد خاصی دارد. دو بخش اصلی این دستگاه ها فن و کویل های حراراتی می باشند. کویل ها در حقیقت به لوله های پیچ خورده ای گفته می شود که از فلز مس ساخته شده است. این دستگاه ها در گرمایش و سرمایش ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای این کار این دستگاه را به گونه ای طراحی کرده اند که بتوان آب گرم و یا آب سرد را از این لوله های پیچ خورده عبور داد.

البته که این دستگاه خود به تنهایی نمی تواند در تامین گرمایش و یا سرمایش لازم عمل کند و به یک وسیله دیگر نیز احتیاج دارد. برای تامین هوای سرد در فصل گرما نیاز است که این دستگاه با چیلرها ارتباط برقرار کنند. چیلر ها آب سرد لازم را تامین کرده و به کویل می فرستند. این دستگاه با استفاده از این آب سرد تولید شده، هوای خنک لازم را فراهم می کند.

نحوه کار فن کویل گرمایشی

این دستگاه تنها برای تامین هوای سرد نیست و برای فراهم نمودن هوای گرم نیز از آن استفاده می کنند. شاید بخواهید بدانید که فن کویل چگونه کار می کند؟ هنگام استفاده از این دستگاه ها برای تامین هوای گرم باید از پکیج و یا بویلر کمک بگیرید. آب گرم از طریق پکیج ها تامین می شود و وارد کویل می شود. با عبور آب گرم از این لوله های پیچ خورده هوای گرم لازم تامین می شود.

سیستم تامین هوای سرد و گرم در این دستگاه کاملا مشابه یکدیگر می باشد و تنها تفاوت این دو در دمای آبی است که از کویل ها عبور می کند. نحوه کار این دستگاه ها بسیار ساده می باشد و هوای بسیار مطبوع و مناسبی را در فضا های مختلف فراهم می کنند.

تعداد لوله فن کویل ها و نحوه کار آن ها

برای این که بدانید فن کویل چگونه کار می کند؟ بهتر است که با انواع آن بیش تر آشنا شویم. برخی از نمونه های این دستگاه دو لوله و بعضی دیگر از آن ها چهار لوله هستند. نمونه های دو لوله این دستگاه ها یک لوله رفت و یک لوله برگشت آب دارد. در نتیجه در یک زمان مشخص تنها می تواند یک نوع هوای سرد و یا گرم را فراهم کند.

اما در نمونه چهار لوله این محصولات دو لوله برای رفت آب و دو لوله برای برگشت وجود دارد. از این رو امکان تامین هوای گرم و سرد به طور هم زمان وجود دارد. در برخی از مکان ها نیاز است که هوای گرم و سرد به طور هم زمان تامین شود و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. معمولا در این مکان ها از نمونه های ۴ لوله این محصولات استفاده می کنند.

بررسی انواع فن کویل ها و نحوه کار آن ها

فن کویل چگونه کار می کند؟

پس از آن که متوجه شدید فن کویل چگونه کار می کند؟ بهتر است بدانید فن کویل ها را تنها بر اساس تعداد لوله ها دسته بندی نمی کنند. دسته بندی دیگر این دستگاه ها بر اساس جهت پرتاب باد آن ها انجام می شود. از این نظر دستگاه ها را به سه دسته اصلی روبروزن، بالا زن و شیب دار تقسیم بندی می کنند. علاوه بر آن نمونه های پایه دار و بدون پایه این دستگاه ها نیز وجود دارند.

علاوه بر همه این ها برخی از این نوع دستگاه ها را به صورت توکار و بعضی دیگر از آن ها را به صورت دکوراتیو تولید می کنند. نمونه های توکار بدون اشغال کردن فضای اضافی، هوای گرم و یا سرد لازم را تامین می کنند. این در حالی است که نحوه نصب نمونه های دکوراتیو نسبت به فن کویل های تو کار بسیار ساده تر و سریع تر می باشد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که فن کویل چگونه کار می کند؟ این دستگاه که برای تامین هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند هوای گرم و یا سرد را فراهم نماید. نوع هوای تولید شده توسط این دستگاه به دمای آب عبوری از کویل ها بستگی دارد. اگر برای تامین آب لازم دستگاه از چیلر ها استفاده کنید، قطعا هوای سرد را تحویل می گیرید و چنانچه با استفاده از پکیج و یا بویلر آب گرم را تامین کنید، دستگاه به یک سیستم گرمایشی تبدیل می شود و گرمای لازم را فراهم می کند.

سوالات متداول برای فن کویل چگونه کار می کند؟

  1. آیا فن کویل ها می توانند به طور هم زمان هوای گرم و سرد را فراهم کنند؟

بله، نمونه ۴ لوله این دستگاه می تواند به صورت هم زمان به عنوان یک سیسیتم گرمایشی و سرمایشی عمل کند و هوای گرم و سرد را تامین کند.

  1. فن کویل ها از نظر جهت پرتاب باد به چند دسته تقسیم می شوند؟

این دستگاه از این نظر به سه دسته اصلی روبروزن، بالا زن و شیب دار تقسیم بندی می شود.

  1. از دستگاه فن کویل در چه مواردی استفاده می کنند؟

این دستگاه برای تامین هوای مطبوع در محیط های مختلف اداری و یا خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این وسیله برای تامین هوای گرم در زمستان ها و یا هوای سرد در تابستان ها استفاده می کنند.

  1. فن کویل ها برای تامین هوای گرم به چه وسیله دیگری احتیاج دارند؟

برای این کار باید آب گرم لازم توسط پکیج و یا بویلر ها تامین شود و به دستگاه منتقل گردد تا بتوان هوای گرم لازم را تامین نمود.

  1. آیا با استفاده از فن کویل می توان هوای سرد را فراهم نمود؟

بله، برای این کار کافیست که با کمک یک چیلر، آب سرد را تامین کرده و به کویل ها بفرستید. با این کار هوای سرد مورد نیاز فراهم می شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید