قطعات صنعتی مختلفی ساخته می شوند و در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کاربردی ترین نمونه آن ها، مشعل گازی می باشد. از این محصول در مکان هایی که گازرسانی وجود دارد، استفاده می کنند. برای کارکرد درست این قطعه علاوه بر سوخت هایی مانند گاز و یا گازوئیل به هوا نیز احتیاج داریم. بدون حضور اکسیژن هوا امکان کار این قطعه صنعتی وجود ندارد. این محصول را در مدل های مختلفی تولید می کنند و همین امر سبب می شود تا قطعه ای پرکاربرد باشد. اگر می خواهید بدانید که مشعل گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مشعل گازی چیست و کاربردهای آن؟

سوخت اصلی این نوع مشعل ها، گاز طبیعی می باشد. این قطعه دارای شیر برقی می باشد که به وسیله آن حجم گاز مورد نیاز مشخص می شود. علاوه بر آن برای تامین هوای لازم نیز این قطعه را به دمنده ای مجهز کرده اند. این قطعه به یک دمپر هوایی مجهز است که دبی مورد نیاز را تامین کرده و کنترل می نماید. دمپر را در کنار مشعل و دمنده بر روی محور موتور نصب می شود.

اگر شما نیز بخواهید بدانید که مشعل گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که این قطعات از نظر نوع عملکرد به دو دسته اصلی با نام های فن دار و بدون فن تقسیم می شوند. زمانی که گاز از فیلتر عبور می کند تا اکسیژن هوا ترکیب شده و شعله ایجاد می شود. این در حالی است که اگر میزان هوای مورد نیاز تامین نشود، مشعل خاموش شده و نمی تواند کار کند.

با بوستر پمپ آتش نشانی بیشتر آشنا شویم.

اجزای اصلی مشعل گازی

اجزای اصلی مشعل گازی

برای این که متوجه شویم مشعل گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ بهتر است که با اجزای اصلی آن بیش تر آشنا شویم. این قطعه صنعتی از بخش های مختلفی ساخته می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • فیلتر:

گازی که به درون مشعل وارد می شود همراه با ناخالصی ها و ذرات مضری می باشد که برای تصفیه آن از فیلتر استفاده می کنند.

  • شیر برقی گاز:

یکی از بخش های اصلی می باشد که در درون مشعل قرار گرفته است. این قسمت میزان گاز ورودی را کنترل می کند و حجم مورد نیاز آن را تعیین می کند.

  • پرشر گاز:

این بخش در تامین هوای لازم نقش دارد و در حقیقت نقش یک سوئیچ ایمنی را دارد. زمان که این قطعه به سمت پایین باشد، از ورود گاز جلوگیری شده و مشعل نمی تواند کار کند.

  • دمپر هوا:

این بخش برای تنظیم هوای بخش احتراق مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی این قسمت نقش بسیار مهمی در کنترل شرایط احتراق دارد.

  • ترانس جرقه:

در این قسمت شرایط لازم برای ایجاد شعله فراهم می شود. با افزایش ولتاژ در دو سر خروجی همه شرایط لازم برای ایجاد جرقه قوی مهیا می شود. در نتیجه شعله ایجاد می شود و گرمای لازم از طریق قطعه فراهم می شود. این قطعه که جرقه زن نام دارد، از جنس فولاد ضد زنگ می باشد و دارای پوششی سرامیکی می باشد.

  • یون:

این بخش که در مشعل گازی قرار دارد، در حقیقت سیستم کنترل شعله می باشد.

  • رله کنترل:

فرمان ورودی و خروجی توسط این بخش صادر می گردد. این بخش هرگونه ایراد و یا خطای دستگاه را تش

خیص داده و به کاربر هشدار می دهد. همه فرمان های دستی و یا اتوماتیک تحت نظارت این بخش بر روی قطعه اعمال می گردد.

کاربرد های مشعل گازی

کاربرد های مشعل گازی

برای پاسخ به سئوال مشعل گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ بهتر است که با کاربرد های این قطعه در صنایع مختلف بیشتر آشنا شویم. این قطعه صنعتی در حقیقت یکی از انواع سیستم های گرمایشی به حساب می آید که با استفاده از گاز و هوا شعله ایجاد کرده و در نهایت گرمای لازم را تامین می کند. مهم ترین کاربرد های این قطعه عبارتند از:

  • تامین گرمایش موتورخانه
  • دیگ بخار آب گرم
  • ژنراتور هوای گرم
  • ماشین آلات راه سازی
  • ذوب فلزات
  • کوره پوشش پودری
  • اجاق نانوایی
  • آشپزخانه های صنعتی
  • دستگاه خشک کن
  • کوره کاشی و سرامیک

علاوه بر همه این ها برای انجام کارهایی مانند چاپ و طراحی شیشه و در کوره های کاشی و سرامیک و بسیاری از صنایع دیگر از این مشعل ها استفاده می کنند. این قطعات صنعتی می توانند گرما و حرارت مورد نیاز را تامین کنند تا صنایع مختلف بتوانند محصولات مورد نظر خود را تولید کنند.

کلام پایانی

بسیاری از شما این سوال را در ذهن خود دارید که مشعل گازی چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله تلاش کردیم تا با این قطعه صنعتی بیشتر آشنا شویم. این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل می شود با کمک گاز و هوا شعله ایجاد می کند. شعله ایجاد شده، گرمای لازم را فراهم می کند و از این رو این قطعه را به عنوان یکی از انواع سیستم های گرمایشی می شناسند. در صنایع مختلفی مانند ذوب فلزات و موتور خانه ها نیز از این سیستم برای تامین گرمای لازم کمک می گیرند. این وسیله همچنین در نانوایی ها، آشپزخانه های صنعتی و یا در دیگ های بخار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم در عملکرد این وسیله تامین هوا و گاز مناسب می باشد. چنانچه هر یک از این دو فاکتور به درستی تامین نشود، مشعل نمی تواند گرما تولید کند.

سوالات متداول درباره مشعل گازی و کاربردهای آن

  1. مشعل های گازی چگونه کار می کنند؟
    این قطعات با سوخت گاز و اکسژن هوا شعله ایجاد کرده و از این طریق گرمای لازم را تامین می کند. از این رو این وسیله را به عنوان یکی از انواع سیستم های گرمایشی می شناسند.
  2. از مشعل های گازی در چه صنایع و بخش هایی استفاده می کنند؟
    این قطعه در صنایع مختلفی مانند موتورخانه، آشپزخانه صنعتی، دستگاه خشک کن و دیگ بخار هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این قطعه در کوره کاشی و سرامیک و ماشین آلات راهسازی نیز استفاده می کنند و از این طریق گرمای لازم را تامین می کنند.
  3. مهمترین بخش های مشعل گازی کدامند؟
    این قطعه از اجزای مختلفی ساخته می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از: فیلتر، شیر برقی، پرشر هوا، دمپر هوا و بخش جرقه زن. علاوه بر آن این قطعه از یون و رله کنترل نیز ساخته شده است که هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند.
5/5 - (1 امتیاز)