پمپ  یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزاتی است که در آبرسانی ساختمان و همچنین انتقال آب و دیگر سیالات نقش اساسی دارد. انواع متنوعی از پمپ  موجود است که البته هر کدام باتوجه به کاربردی که دارند در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از مزیت های اصلی پمپ ، کنترل فشار آب ودیگر سیالات و  جلوگیری از تجمع و راکد بودن آن در لوله ها و مخازن است. بنابراین محافظ پمپ نیز در حفاظت از پمپ  اهمیت بالایی دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع محافظ پمپ آب را برای شما بیان کنیم و البته به شرح هر کدام به طور جداگانه بپردازیم.

انواع محافظ پمپ

برای حفاظت از پمپ، محافظ ها نقش بسزایی در سالم ماندن و طول عمر پمپ دارند که در ادامه به معرفی چند از محافظ پمپ می پردازیم.

فلوتر برقی

فلوتر برقی یکی از محافظ هایی است که در پمپ آب در قسمت مخزن آب نصب می شود. این محافظ در زمانی که ذخیره اب تمام و آب قطع می شود برق پمپ را به طور خودکار قطع می کند و مانع از کارکردن و سوختن الکتروموتور در پمپ می شود. بنابراین اطلاع یافتن در مورد این محافظ برق و خرید آن به شما در جلئگیری از پرداخت هزینه های تعمیر و نگهداری پمپ کمک می کند.

انواع محافظ پمپ

فلوتر الکترونیک

کنترل سطح همه مایعاتدر پمپ در صنعت و دیگر حوزه ها توسط محافظ فلوتر الکترونیک انجام می شود. استفاده از این محافظ در زمانی است که جریان آب و دیگر سیالات کم باشد و اینکه آب به پایین ترین حد خود رسیده باشد.

فلوسوئیچ

در معرفی انواع محافظ پمپ و بوستر پمپ می توان فلوسوئیچ را نام برد. استفاده از فلوسوئیچ موجب کنترل جریان و ارسال سیگنال قطع به سایر دستگاه ها می شود تا بدین شکل از پمپ محافظت کند. البته از این نوع محافظ نیز برای محاسبه کردن گازها، مایعات و بخار نیز استفاده می شود. این محافظ با فرستادن سیگنال به پمپ با نان دادن جریان موجب خاموش و روشن شدن پمپ می شود.

 

ست کنترل

کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل یک قطعه الکترونیکی است که به عنوان یک محافظ برای اتومات کردن پمپ آب خانگی و سایر پمپ های آب استفاده می شود. این قطعه با هدف کنترل جریان و محافظت از پمپ در برابر نوسانات جریان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اینوتر پمپ آب

در میان سایر پمپ ها می توان پمپ آب را به دلیل داشتن یک موتور الکتریکی بسیار پر مصرف دانست. پمپ اب در مقابل سایر پمپ ها مصرف برق بالایی دارد. بنابراین برای کاهش میزان مصرف برق  و کنترل کردن خروجی آب از اینوتر استفاده می شود. اینوترها به عنوان یک محافظ در همه قسمت های ساختمان سطح فشار را اندازه گیری می کنند و در مدیریت اب نقش اساسی دارند و در کل موجب کاهش مصرف برق در پمپ نیز می شوند.

 

کلید حرارتی

کلید حرارتی نیز یکی دیگر از محافظ پمپ است  که به نام کلید حفاظت موتوری نیز نام دارد. از مزیت های مهم این محافظ در پمپ می توان به محافظت از موتور در برابر عدم تقارن فاز و نبود فاز، امکان قطع و وصل کردن مدار قدرت در زمان کار،نیاز کم به تعمیر و نگهداری و اعمل مستقیم و محافظت بر روی سه فاز اشاره کرد.

فلوتر برقی

روش های موثر در حفاظت از پمپ

به طور دوره ای پمپ را سرویس دهی کنید.

قطعات پمپ را پس از مدتی کارکرد بهتر است تعویض کنید.

در زمان معین روغن کاری پمپ را حتما انجام دهید.

پمپ را در جای مناسب قرار دهید تا در زمان کار کردن سرو صدای زیادی ایجاد نکند.

از دستگاه خنک کننده رادیاتور  برای جلوگیری از داغ شدن پمپ استفاده کنید.

در مواقعی که خازن ضعیف باشد حتما آن را تعویض کنید.

به این نکته دقت داشته باشید که نباید پمپ را بدون آب روشن کنید چراکه پمپ می سوزد.بنابراین بهتر است هفته ای یک بار  پمپ را روشن کنید  یا اینکه اگر از پمپ استفادده نمی کنید آب آن را حتما خالی کنید.

بهتر است پمپ به صورت اصولی نصب شود و در مدت زمان مشخص نیز سرویس دهی شود که البته در صورت عدم توجه کارکرد دستگاه، مصرف برق آن بالا می رود.

در زمان راه اندازی پمپ حتما خازن آن را چک کنید و اگر مشاهده کردید خازن ضعیف است سریع آن را تعویض کنید.

مقاله پیشنهادی: طریقه نصب بوستر پمپ چگونه است؟

قیمت محافظ پمپ

در بالا به معرفی انواع محافظ پمپ و روش های محافظت از پمپ اشاره کردیم که در ادامه نیز عوامل موثر بر قیمت محافظ پمپ را بیان خواهیم کرد.

کیفیت دستگاه از مهمترین عوامل موثر بر قیمت محافظ پمپ است و تاثیر زیادی بر قیمت پمپ دارد. باتوجه به تقضای بالا برای خرید محافظ پمپ، برندهای زیادی انواع متنوعی از محافظ برق پمپ را تولید و به بازار عرضه می کنند و می توان نوع برند را نیز عامل موثر دیگری در تعیین قیمت پمپ دانست. از طرفی خدمات گارانتی و تعویض پمپ نیز از طرف برندها تاثیر زیادی بر قیمت محافظ پمپ دارد. با مطالعه هزینه نصب پمپ آب ساختمان می توانید انتخاب های بهتری داشته باشید.

سخن پایانی

پمپ دستگاهی است که بر ای انتقال و مدیریت کردن اب و دیگر سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. قطعات به کار رفته در پمپ هر کدام طول عمر مشخصی دارند و پس از استفاده زیاد دچار فرسودگی می شوند و کارآیی خود را از دست می دهند بنابراین برای جلوگیری از چنین مواردی باید از محافظ در کنار پمپ استفاده کرد. در واقع بهترین محافظ، محافظی است که بتواند در برابر نوسانات ولتاژ به خوبی از پمپ محافظت کند. ما در این مقاله به معرفی انواع محافظ پمپ پرداختیم و اطلاعات را مبنی بر اهمیت محافظ در کنار پمپ در اختیار شما قرار دادیم.

روش های موثر در حفاظت از پمپ

سوالات متداول انواع محافظ پمپ

1-استفاده از پمپ آب چرا اهمیت دارد؟

پمپ ها در انتقال و کنترل سالات در لوله ها اهمیت دارند و پمپ اب نیز موجبب انتقال آب در لوله های ساختمان از یک مکان به مکان دیگر می شود که سرعت آب را کنترل می کند.

2-آیا همه پمپ ها نیاز به محافظ دارند؟

بله، در اثر نوسانات احتمالی احتمال سوختن هر نوع پمپی وجود دارد که برای جلوگیری از این عمل بهتر است از محافظ در کنار پمپ استفاده کنید.

3-محافظ برق پمپ خانگی با پمپ صنعتی کدامند؟

در هر کدام از این پمپ هاف محافظ باتوجه به مصرف و شدت میزان استفاده از انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید