داکت اسپیلت و کولر گازی دو سیستم کارآمد در تهویه مطبوع است که مقایسه و بررسی این دو سیستم به هنگام خرید، یکی از سوالات رایج مشتریان به شمار می‌آید. به صورت کلی داکت اسپیلت و کولر گازی جزء سیستم های تهویه مطبوع از نوع انبساط مستقیم (DX) محسوب می‌شوند و همچنین سیستم‌های بسیار رایجی هستند که در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه بسیاری از کارفرمایان از این دو سیستم تهویه مطبوع برای ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند و جایگزین مناسبی برای کولر آبی هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مقایسه داکت اسپیلت با کولر گازی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کولر گازی (اسپیلت) چیست؟

به طور قطع تاکنون کولرهای گازی را دیده‌اید و با آن آشنایی دارید. کولرهای گازی جدید یا همان کولرهای اسپیلت از جمله وسایل سرمایشی محسوب می‌شوند که از گاز مبرد برای خنک کردن هوا بهره می‌برند. لازم ذکر است که  جریان مبرد در مقطعی از سیکل برودتی این نوع از کولرهای گازی جدید، به شکل مایع است. به صورت کلی کولرهای گازی به دو شکل وجود دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کولر گازی پنجره ای
    در این نوع از کولرهای گازی، عملیات جذب گرما و خارج سازی آن از فضای مربوطه، توسط یک یونیت انجام می‌گردد.کولر گازی (اسپیلت) چیست؟
  • کولر گازی دو پارچه (اسپلیت)
    در کولر گازی اسپیلت دو یونیت کاملا مجزا وجود دارد. یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی! یونیت خارجی در محیط‌های آزاد نصب می‌گردد و جریان مبرد را برای ایجاد هوای سرد یا همان برودت آماده می‌کند و آن را به سمت یونیت داخلی که درون فضای سرپوشیده قرار دار ارسال می‌نماید. بعلاوه مبرد با دمای پایین در یونیت داخلی وارد کویلی بنام اواپراتور می‌گردد و بدین ترتیب هوای گرم درون اتاق را جذب خواهد کرد. مبرد گرم شده جهت دفع حرارت به یونیت خارجی بازگشته و این سیکل مجدداً تکرار می شود.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوع دیگری از کولرهای گازی اسپیلت است که امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کولر گازی به صورتی طراحی شده است که هوای خنک تولیدی آن در یونیت داخلی با کانال کشی به سمت اتاق‌ها و محیط مورد نظر ارسال می‌گردد.  داکت اسپیلت نیز مانند کولر گازی اسپیلت دارای یک یونیت خارجی است که در فضای بیرون از ساختمان نصب می گردد و جریان مبرد را پس از تراکم و تقطیر (چگالش)، به سمت یونیت داخلی که در سقف کاذب محیط قرار دارد می‌فرستد.

مبرد نیز بعد از عبور از شیر انبساط با دمای پایین وارد لوله‌های کویل اواپراتور می‌شود و بدین صورت دمای هوای عبوری را کاهش می‌دهند. پس از تمام این فرآیندها، جریان هوای خنک خروجی از طریق یونیتی که در داخل نصب شده است، به سمت مسیر کانال کشی وارد شده و در فضاهای مختلف داخل ساختمان پخش خواهد شد.

کولر گازی (اسپیلت) چیست؟

در بخشهای قبل سعی کردیم تا داکت اسپیلت و کولر گازی را به صورت جامع شرح دهیم و بدین ترتیب شما عزیزان بتوانید با این دو سیستم آشنا شوید. به صورت کلی باید اشاره شود که داکت اسپیلت و کولر گازی، از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌روند که در ساختمان‌های تجاری و مسکونی امروزی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این سیستم‌ها هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارند و بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند در خصوص تهیه هر کدام به شما کمک شایانی نماید.

در این بخش نیز قصد داریم تا به بررسی مقایسه داکت اسپیلت با کولر گازی بپردازیم. به خاطر داشته باشید که منظور از مقایسه اسپلیت و داکت اسپلیت، بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های کولر گازی دیواری و داکت اسپلیت است.

کولر گازی (اسپیلت) چیست؟

اجزای تشکیل دهنده داکت اسپیلت و کولر گازی

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که این دو سیستم تهویه مطبوع، از دو بخش اصلی کندانسور و یونیت داخلی تشکیل شده‌ا‌ند. اما با یک دیگر تفاوت‌هایی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در اسپلیت یا همان کولر گازی دیواری، به‌ازای هر کندانسور یک یونیت داخلی در ساختمان قرار می‌گیرد
  • داکت اسپلیت‌ها از یک کندانسور و تعداد زیادی یونیت داخلی تشکیل شده‌اند.

میزان سرمایش و گرمایش

یکی از مهم‌ترین مواردی که در آن می‌توان به مقایسه داکت اسپیلت و کولر گازی پرداخت، میزان سرمایش و گرمایش این دو کولر است. از جمله مواردی که در این خصوص می‌توان بیان کرد به صورت زیر است:

  • مساحت تحت پوشش یک داکت اسپلیت چند برابر کولر گازی دیواری است.
  • حداکثر ظرفیت داکت اسپلیت‌ها ۸ تن تبرید است.
  • در داکت اسپیلت‌ها به دلیل بزرگ بودن یونیت داخلی، عملکرد دستگاه از میزان حداکثر آن کمتر خواهد بود.
  • هر داکت اسپلیت به‌طور میانگین می‌تواند هوای مطبوع ۱۵۰ متر مربع فضا را تامین کند.
  • ظرفیت اسپلیت‌ها برای ایجاد هوای مطبوع، نهایتا سه تن تبرید است
  • کولر گازی می‌تواند یک فضای کوچک مانند اتاق یا سالن را خنک کنند.

میزان سرمایش و گرمایش

نصب کولر گازی و داکت اسپیلت

از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های کولر گازی و داکت اسپیلت، نحوه نصب این دو سیستم تهویه مطبوع است. در زیر به مقایسه داکت اسپیلت و کولر گازی از این منظر پرداخته‌ایم:

  • نصب داکت اسپلیت‌ها در ساختمان‌های بزرگ سختی بیشتری دارد
  • داکت اسپیلت به کانال کشی‌های متعدد درون سقف کاذب نیاز دارد.
  • نصب اسپیلت راحت‌تر است و به زمان کمتری نیاز دارد
  • در مکان‌هایی که سقف کاذب ندارند یا از فضای کافی برای قرار دادن یونیت‌ها برخوردار نیستند، انتخاب کولر گازی اسپلیت بهتر است.

قابلیت‌های داکت اسپیلت و کولر گازی

در مقایسه داکت اسپیلت و کولر گازی، باید قابلیت‌های این دو سیستم را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از این دو سیستم می‌توان برای گرمایش محیط نیز استفاده کرد، بگونه‌ای که در هر دو دستگاه یک شیر دو طرفه وجود دارد که با چرخاندن آن عملکرد دستگاه کاملا بالعکس خواهد شد. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • کولر گازی هوای سرد محیط را دریافت کرده و هوای گرم را جایگزین آن خواهد کرد اما به صورت معمول اسپلیت‌ها توانایی لازم را در گرم کردن محیط ندارند و علاوه بر آن، هزینه بیشتری نسبت به سیستم‌های گرمایشی گازسوز دارند.
  • داکت اسپلیت‌ها امکان اضافه کردن کویل آب‌گرم به اواپراتور را دارا می‌باشند. در نتیجه قدرت این دستگاه در ایجاد گرما بسیار زیاد است.

در این میان یک قابلیت مشترک میان این دو سیستم تهویه مطبوع وجود دارد! هر دوی آن‌ها از قابلیت جلوگیری از ورود ذرات مضر به هوای مطبوع با استفاده از فیلترهایی مخصوص را دارا هستند.

سخن پایانی

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مقایسه داکت اسپیلت و کولر گازی به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

 

سوالات متداول مقایسه داکت اسپیلت با کولر گازی

  1. در داکت اسپیلت هوای مطبوع چگونه تامین می‌شود؟
    در داکت اسپلیت هوای مطبوع از طریق یک اواپراتور تامین می‌شود و توسط شبکه‌های کانالی، به بخش‌های مختلف ساختمان انتقال می‌یابد.
  2. میزان مصرف انرژی در داکت اسپیلت کمتر است یا کولر گازی؟
    برق مصرفی توسط داکت اسپلیت‌ها در مقایسه با اسپیلت‌ها کمتر است و به همین دلیل با نصب این نوع کولر گازی، صرفه‌جویی بیشتری در مصرف برق صورت می‌گیرد.
  3. قیمت داکت اسپیلت کمتر است یا کولر گازی؟
    قیمت داکت اسپلیت، از خرید یک کولر گازی دیواری کمتر است. البته این قیمت به برند دستگاه و وضعیت بازار هم بستگی دارد.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید