این روزها خرید دستگاه های سیستم سرمایشی و گرمایشی و همچنین دستگاه های تهویه هوای مطبوع در ساختمان اداری، تجاری و مسکونی بسیار پراهمیت است و از طرفی تقاضای برای خرید این محصولات نیز روز به روز در حال افزایش است.از این رو دستگاه چیلر و مینی چیلر ازجمله دستگاه های سرمایشی و گرمایشی هستند که هر کدام دارای ظرفیت و عملکردهای متفاوتی از یکدیگر هستند به همین دلیل باید قبل از خرید این دستگاه ها اطلاعات لازم را در مورد این دستگاه ها به دست آورید و هر دوی این دستگاه ها را با هم مقایسه کنید. با کسب اطلاعات بیشتر درباره چیلر چیست؟ می توانید بهتر این مقاله را مطالعه نمایید.

دانستن تفاوت بین این دو دستگاه در زمان خرید تاثیر زیادی بر نتیجه ای استفاده از این دو دستگاه دارد. هر دوی این دستگاه از نظر برق مصرفی، ظرفیت و عملکرد متفاوت از یکدیگر عمل می کنند که دانستن چنین اطلاعاتی به شما در زمان خرید  کمک شایانی می کند. در زمان خرید این دستگاه ها باید به میزان سرمایش و گرمایش، سیستم مرکزی یا مجزا، ابعاد مناسب دستگاه برای محیط و همچنین نحوه عملکرد دستگاه توجه داشته باشید.

اغلب در ساختمان ها از سیستم مجزا مینی چیلر و سیستم مرکزی تهویه مطبوع استفاده می شود که لازم است در این باره اطلاعات لازم را کسب کنید. مقایسه مقایسه چیلر و مینی چیلر، کدام نوع را بخریم ؟ از عمده سوالات خریداران است که توجه کردن به مقایسه هر دو این دستگاه اهمیت بالایی دارد و ما در ادامه این دو دستگاه را از برخی از جهات بایکدیگر مقایسه می کنیم.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اندازه

 

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر اندازه

 

تناژ تبرید یا همان اندازه در واقع توان و میزان دستگاه در خنک کردن فضا است که هر کدام از این دستگاه ها دارای توان و استاندارد مشخصی است. در چیلرها تناژ تبرید برابر است با 10 تن و در مینی چیلرها نیز توان در حدود 10 تن است. مقایسه چیلر و مینی چیلر، کدام نوع را بخریم ؟یکی از عمده سوالاتی است که در زمان خرید اکثر خریداران با آن مواجه هستند و تنها با مقایسه کردن هر دوی این دو دستگاه می توان دستگاهی مناسب با ساختمان مسکونی، اداری و تجاری را خریداری کرد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

چیلر و مینی چیلر نیز از نظر کمپرسور با یکدیگر تفاوت دارند. همان طور که بیان کردیم مینی چیلرها دارای توان پایین تبرید هستند که تناژ پایین تبرید این دستگاه از نوع اسکرال است که از طرفی راندمان کم و اما ماندگاری بالایی دارد. اما کمپرسور در چیلرها از نوع اسکرو، سانتریفیوژ، اسکرال و پیستونی است. با مطالعه مقاله انواع چیلر می توانید اطلاعات جامع تری به دست آورید.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر قطعات بکار رفته در هر کدام از دستگاه

در مقایسه این دو دستگاه می توان دانست که قطعات به کار رفته در هر دو این دستگاه تا حدی شبیه به یکدیگر است ما یکی از تفاوت های موجود در این قطعات به نوع نصب پمپ اب سرد و منبع انبساط برمی گردد.  بدین صورت که پمپ آب سرد و منبع انبساط در چیلرها به صورت جداگانه نصب شده است اما در چیلرها بدین شکل نیست و پمپ آب سرد و منبع انبساط در خود دستگاه تعبیه شده است. مقایسه چیلر و مینی چیلر، کدام نوع را بخریم ؟ دربرگیرنده نکاتی است که در زمان مقایسه کردن هر دوی این دستگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

درباره محصولات بوستر پمپ بیشتر بدانیم.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

 

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کندانسور

مقایسه پکیج بوتان و ایران رادیاتور

نوع کندانسور نیز یکی از مواردی است که در مقایسه چیلر و مینی چیلر مورد بحث قرار می گیرد. در چیلرها کندانسور در دو نوع هوا خنک و آب خنک است این در حالی است که در مینی چیلرها از نوع هوا خنک می باشد. در دستگاه چیلر آب خنک نیازمند آب به همراه برج خنک کننده است اما در مینی چیلرها به عنوان مبدل حرارتی است و وظیفه آن خنک سازی مبرد می باشد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر هزینه مصرف برق

مینی چیلرها با داشتن کمپرسورها که به عنوان منبع اصلی برق هستند نسبت به چیلرها برق کمتری مصرف می کنند. البته اگر تعداد مینی چیلرها افزایش پیدا کند مصرف برق نیز به مراتب افزایش می یابد. البته با استفاده از سیستم چیلر مرکزی با برق مشاع می توان تا حد زیادی هزینه ها را کاهش داد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر عملکرد

در ساختمان هایی که تعداد واحدهای آن زیاد است استفاده از مینی چیلرها گزینه خوبی نیست به همین دلیل این دستگاه برای یک واحد ساختمانی به کار می رود. از طرفی میزان هوای گرم و سردی که از این دستگاه تولید می شود تنها برای یک واحد ساختمانی کافی است.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر ظرفیت

 

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر ظرفیت

 

در مقایسه این دو دستگاه می توان فهمید که از نظر اندازه و ظرفیت هر دوی این دستگاه با یکدیگر متفاوت هستند. فن کویل به کار رفته در  این دو دستگاه با یکدیکر متفاوت است به عنوان مثال در مینی چیلرها ظرفیت فن کویل ها معادل 5 تن تبرید است و اما در چیلرهای مرکزی همه فن کویل ها به طور همزمان فعال نیستند و برای یک ساختمان با چند واحد ساختمانی نزدیک به هم به ظرفیت فن کویل در حدود 35 تن تبرید نیاز است.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر هزینه نگهداری

از نظر هزینه نگهداری نیز چیلر خانگی و مینی چیلر تفاوت هایی با یکدیگر دارند. چیلرها به دلیل داشتن ابعاد سیستم مرکزی بزرگتر و عملکرد بالاتر هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارند.

سخن پایانی

مقایسه چیلر و مینی چیلر، کدام نوع را بخریم ؟بسیار حائز اهمیت است و در انتخاب صحیح و درست هر کدام از دستگاه ها نیز تاثیر بالایی دارد. استفاده از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی رابطه ی مستقیمی در فراهم کردن شرایط زندگی راحت دارد و در صورت عدم تهویه مناسب در یک فضای ساختمان، به طور مسلم زندگی غیر قابل تحمل خواهد شد.

از آنجا که چیلرها قیمت بالایی دارند نابراین انتخاب درست و صحیح این دستگاه ها بسیار پر اهمیت است و از  وارد آمدن خسارات مالی زیاد جلوگیری می کند. البته شرکت های فنی و مهندسی در کشورمان بسیار فعال هستند و در زمان خرید چیلر راهنمایی های لازم و مشاوره رایگان می دهند. امیدوراریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود تا براساس این اطلاعات بتوانید دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

1-در ساختمان هایی که واحدهای زیادتری دارند کدام یکی از دستگاه ها قابلیت خوبی از خود نشان می دهد؟
در ساختمان ها با تعداد زیادی واحد  استفاده از مینی چیلر گزینه مناسبی نیست به این دلیل که مینی چیلر فضای زیادی اشغال می کند.

2- بهترین راه برای خرید صحیح  هر کدام از این دستگاه ها چیست؟
بهترین راه در خرید هر کدام از این دستگاه ها این است که در زمان خرید از کارشناسان و مشاورانی که در این حوزه فعالیت دارند اطلاعات لازم را دریافت کنید.

3-تفاوت قرارگیری منبع انبساط و پمپ آب سرد چیست؟
در مینی چیلرها منبع انبساط و پمپ اب سرد به صورت یکجا در کنار هم در داخل دستگاه است و اما در چیلرها بیرون از دستگاه این قطعات به کار رفته است.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید