نحوه نصب فن کویل سقفی چگونه است؟

فن کویل های سقفی جزو انواع مدل های فن کویل به شمار می رود. نحوه نصب فن کویل سقفی از جمله اموری است که با در نظر گیری شکل و ابعاد این سیستم ها انجام می شود. برای انجام این منظور به یک نصاب حرفه ای نیاز دارید؛ که اطلاعات کافی در زمینه نحوه نصب فن کویل سقفی را داشته باشد.

محل قرار دادن و راه اندازی انواع فن کویل ها

فن کویل های سقفی به سه دسته توکار، کانالی و کاستی تقسیم بندی می شوند. این فن کویل ها از نظر شکل و اندازه با هم فرق دارند. از همین رو نحوه نصب فن کویل سقفی نیز متفاوت است. در مقاله راهنمای نصب فن کویل بطور کامل نحوه نصب را آموزش داده ایم.

راه اندازه فن کویل سقفی توکار

محل نصب فن کویل های توکار درون سقف کاذب می باشد. یکی از معایبی استفاده از این فن کویل ها محل قرار گیری فن ها و عدم وجود دسترسی راحت به این فن ها می باشد. برای راه اندازه فن های توکار می توان با کانال کشی جریان خروجی هوا، به توزیع یکپارچه هوا در ساختمان کمک کرد.

 فن کویل سقفی

فن کویل سقفی توکار

نصب فن کویل سقفی کانالی

نحوه نصب فن کویل سقفی کانالی تاحدودي دشوار است و نیاز است تا برای نصب آن از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید. فن کویل های کانالی مشابه نمونه ها توکار داخل سقف کاذب کار گذاشته می شوند. دقت داشته باشید که در زمان خرید این فن ها حتما به تناسب ابعاد فن ها با ابعاد سقف کاذب توجه کنید.

راهنمای نصب فن کویل کاستی

فن کویل های کاستی سه مدل مجزا مدرو، چهار طرفه و یک طرفه دارد. به دلیل تفاوت در شکل این فن ها نحوه نصب آنها نیز متفاوت است. به عنوان مثال فن کویل ها کاستی باید در وسط سقف نصب شوند. اما نمونه های کی طرفه را می توان در گوشه اتاق نیز نصب کرد.

مراحل نصب انواع فن های سقفی

نحوه نصب فن کویل سقفی به این صورت است که ابتدا باید محل قرارگیری فن را مشخص کنید. سپس جهت و فاصله فن را نسبت سیستم لوله کشی منطبق کنید. فن باید در فاصله استانداردی از کانال لوله کشی نصب شده باشد. در زمان نصب فن ها دسترسی راحت به دستگاه مد نظر قرار دهید.

چرا که اگر مشکلی برای دستگاه به وجود بیاید، لازم است تا با دسترسی کافی به آن داشته و بتوانید آن را تعمیر کنید. در مرحله بعدی از اتصال دستگاه با کانال لوله کشی اطمینان حاصل کنید. از هم تراز بودن فن در محل نصب آن مطمئن شوید. در آخر لوله تخلیه سیستم را با شیب حدود 1 درصد نصب کنید.

روش های متفاوت لوله کشی در راه اندازی فن کویل سقفی

برای نصب فن کویل سقفی نیاز است تا لوله کشی صورت بگیرد. به طور کلی لوله کشی به سه صورت معکوس، مستقیم و مختلط صورت می گیرد. در روش لوله کشی ترکیبی از تکنیک های دو روش مستقیم و معکوس کمک می گیریم.

راه اندازی فن کویل سقفی

لوله کشی و راه اندازی فن کویل سقفی

در سیستم های بسته ای که در مبدل های گرمایی آن افت فشار یکسان است، از سیستم های لوله کشی با برگشت معکوس استفاده می شود. در ای مدل لوله کشی افت فشار در دورترین و نزدیکترین محل به مبدل حرارتی یکسان است.

از روش لوله کشی با برگشت مستقیم برای سیستم های بسته استفاده می شود، که در مبدل های گرمایی افت فشار یکسان وجود ندارد. این روش از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است. دورترین مبدل حرارتی در مسیر لوله کشی کمی بیشتر از اولین مبدل افت فشار خواهد داشت.

عوامل اثر گذار بر هزینه راه اندازی فن کویل

برای هزینه نصب فن کویل سقفی نمی توان رقم مشخصی را تعیین کرد. به این خاطر که نحوه نصب فن کویل سقفی، ابعاد و اندازه فنها با هم متفاوت است. چگونگی لوله کشی این دستگاه نیز بر قیمت نصب آن اثر می گذارد. هر قدر طول لوله کشی بیشتر باشد، هزینه تمام شده برای نصب فن نیز بالاتر می رود.

یکی دیگر از عامل های اثر گذار بر قیمت نصب فن ها ارتفاع محل نصب فن کویل می باشد. هر قدر این ارتفاع بلند تر باشد، مدت زمان و زحمت نصب فن ها بیشتر می شود.

نکات مهم در فرآیند قرار دادن فن های سقفی

اگرچه نصب فن کویل ها توسط نصاب صورت می پذیرد. اما دانستن این نکات می تواند به شما در انتخاب نصاب کاربلد تر نیز کمک کند. در زمینه نحوه نصب فن کویل سقفی به نکات زیر توجه کنید.

  1. محل قرارگیری فن ها سقفی باید متوازن و هماهنگ باشد.
  2. بدون استفاده از ابزارهای تخصصی لوله را صاف و خم نکنید.
  3. از نصب فن در فضاهایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، خودداری فرمایید.
  4. فضایی را برای نصب فن ها در نظر بگیرید که هوا به خوبی بتواند از اطراف سیستم وارد و خارج شود.
  5. فن کویل را در محلی که امواج فرکانسی بالا است و با مکان های که سایر سیستم ها گرمایشی وجود دارد نصب نکنید.
قراردادن فن های سقفی

نصب فن های سقفی

سخن پایانی

فن کویل ها انواع متفاوتی دارند، به همین خاطر لازم است تا برای نصب آنها از یک فرد متخصص کمک بگیرید. شما میتوانید برای خرید و نصب انواع مدل های فن کویل به سایت شوفاز ایران مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره نحوه نصب فن کویل سقفی
  1. آیا فن کویل های سقفی صدای ناهنجار ایجاد می کنند؟
    خیر؛ فن کویل های سقفی توکار حاوی موتور سه سرعته ای هستند که با صدای خیلی کمی تولید می کنند که آلودگی صوتی به وجود نمی آورند.
  2. گارانتی فن کویل های سقفی چند ماهه است؟
    مدت زمان ضمانت نامه فن ها به برند محصول بستگی دارد و معمولا بین 12 ماه تا 18 ماه طول می کشد.
  3. آیا با خرید فن کویل ازسایت هزینه نصب آن رایگان محاسبه می شود؟
    بستگی به خدمات فروشنده و سایت دارد. البته اغلب فروشگاه ها هزینه نصب فن کویل سایت به صورت جداگانه محاسبه می کنند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید