شاید خیلی از شما ندانید که مخزن برای چه منظوری استفاده می شود و هدف استفاده از این مخزن برای چیست؟ بد نیست بدانید که استفاده از این مخزن برای مواقعی است که تعداد واحدهای ساختما زیاد باشند. علت استفاده از آن هم این است که تعداد دفعات باز و بسته شدن شیر واحدها، افزایش پیدا می کند. بد نیست بدانید که استفاده از این مخزن ها برای آپارتمان ها و ساختمانهایی که بیش از 3 واحد دارند برای پمپ آب خانگی ضروری می باشند. در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره اینکه نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟ صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

نحوه نصب مخزن تحت فشار

برای نصب این مخزن باید فلکه آب ورودی ساختمان را قطع کنید. سپس ورودی لوله آب به ساختمان را به یک شیرفلکه و بعد پمپ آب خانگی وصل کنید.

در آخر هم در قیمت خروجی شیر پمپ یکطرفه و شیر فلکه، 5راهی نصب کنید. بعد روی شلنگ به ترتیب مخزن، کلید اتوماتیک، گیج فشار و لوله اتصال آب ساختمان به پمپ متصل می شود.

نحوه نصب مخزن تحت فشار

روش نصب مخزن تحت فشار

نکات مورد توجه جهت نصب مخزن تحت فشار

برای اینکه بتوانید به درستی مخزن را در محل مورد نظرتان نصب کنید بعد از اینکه به خوبی متوجه شدید که نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟ باید به یک سری نکات مهم در زمان نصب توجه داشته باشید.

از مهم ترین نکاتی که باید در زمان نصب مخزن فشار به آن توجه داشته باشید موارد زیر می باشند.

  • اول از هر اقدامی باید فشار مخزن را حین نصب توسط فشارسنج اندازه بگیرید که بین 25 تا 35 psi باشد.
  • اگر فشار سنج اندازه را کمتر از آنچه که عنوان شد نشان داد نیاز است که تیوپ را بیشتر باد کنید در حقیقت تنظیم باد منبع تحت فشار بسیار لازم و ضروری می باشد.
  • محلی که می خواهید مخزن را در آنجا نصب کنید باید در نزدیکترین نقطه به پمپ آب باشد
  • هر چه فاصله مخزن با پمپ بیشتر باشد افت فشار مخزن هم بیشتر می باشد و نمی تواند تاثیر درستی بر خروجی مخزن داشته باشد.
  • برای خروجی پمپ از شیر یکطرفه استفاده شود. این شیر مانع برگشت آب تحت فشار لوله ها به خود پمپ در هنگام خاموشی آن می شود.
  • محل نصب مخزن باید تراز و صاف باشد.
  • فشار مخزن را باید مدام چک کنید تا در صورت کم شدن باد، تیوپ دوباره باد شود تا پمپ به صورت دائم بتواند کار کند.
  • اتصال مخزن به پمپ باید با کمترین میزان اتصالات و زانویی باشد. این موضوع باعث می شود تا فشار بیشتری از مخزن به خط وارد شود.
مخزن تحت فشار چیست؟

مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار چیست؟

در یک تعریف کلی باید بگوییم مخزن به مخزن های فلزی یا فایبرکلاس گفته می شود که در داخل آن یک تیوپ پلاستیکی باد شده وجود دارد.

این تیوپ در اثر ورود آب فشرده می شود و آن را تحت فشار قرار می دهد و آب تحت فشار داخل مخزن به خط خروجی پمپ متصل می شود.

انواع مخزن تحت فشار

حال که دانستید مخزن تحت فشار چیست؟ بد نیست با انواع آن نیز آشنا شوید تا راحتر بتوانید به پاسخ این سوال که نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟ دست پیدا کنید.

در حقیقت باید بگوییم که مخزن های تحت فشار موجود در بازار در دو نوع دیافراگرامی و تیوپی می باشند که در ادامه درباره هر یک از آن ها به اختصار توضیحاتی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

برای انتخاب مخزن اینکه بدانید کدام یک از این دو نوع مخزن بیشتر به کارتان می آید نکته بسایر مهم و حائز اهمیتی می باشد.

مدل دیافراگمی از انواع مخازن تحت فشار

درباره اواین نوع از انواع مخزن تحت فشار، یعنی مخزن دیافراگرامی باید بگوییم که دارای دیافراگمی لاستیکی در ساختمان خود می باشد که از همین طریق، فشار مورد نیاز اضافی تولید می شود.

مدل دیافراگمی از انواع مخازن تحت فشار

نمونه مدل دیافراگمی از انواع مخازن تحت فشار

مدل تیوپی

اما دومین نوع از مخزن یعنی مخزن مدل تیوپی، از یک تیوپ پلاستیکی باد شده تشکیل شده است که کار آن ایجاد فشار آب در خطوط توسط این تیوپ انجام می شود.

به خاطر داشته باشید که تعویض تیوپ تحت فشار در صورت خرابی مسئله بسیار مهمی است که نباید هرگز آن را فراموش کنید.

مزایای مخزن تحت فشار چیست؟

تا به اینجای کار متوجه شدیم که مخزن تحت فشار چیست؟ دارای چه مدل هایی می باشد. همچنین تا حدودی به پاسخ این پرسش رسیدیم که نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟ و برای نصب این مخزن باید به چه نکات مهمی توجه داشته باشیم.

حال می خواهیم اشاره ای به چند مورد از مزیت های این مخزن داشته باشیم. از جمله مزایای مربوط به مخزن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کاهش تعداد دفعات روشن شدن پمپ خانگی و تاثیر مثبت در طول عمر پمپ
  2. وجود ذخیره آب برای ساختمان در زمان قطع شدن آب ورودی
  3. کاهش مصرف برق
مزایای مخزن تحت فشار چیست؟

مزایای مخزن تحت فشار

در نهایت اینکه

سعی ما بر این بود تا امروز و در این مقاله هر آنچه که نیاز است درباره مخزن تحت فشار، مزایای این مخزن و اینکه نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟ اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

امید است که موارد عنوان شده کاربردی و مفید باشند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارکرد این مخزن و انواع آن با مشاوران ما از طریق سایت shofazhiran.com در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به نحوه نصب مخزن تحت فشار چگونه است؟

  1. آیا مخزن تحت فشار باید پر از آب باشد؟
    یک مخزن فشار آب که به درستی کار می کند باید دارای جداسازی شفاف آب و هوای فشرده باشد. وقتی مخزن فشار شما غرق آب است، کل مخزن پر از آب است. این می تواند ناشی از شکستگی دیافراگم یا مثانه باشد که باعث حل شدن هوا در آب می شود.
  2. آیا محل مخزن فشار مهم است؟
    در عملکرد واقعی مهم نیست که مخزن فشار در کجای خط تامین آب چاه نصب شده است. معمولاً اول لوله می شود اما اگر دوم یا سوم شود تفاوت چندانی نخواهد داشت.
  3. آیا مخزن فشار می تواند خیلی بزرگ باشد؟
    نکات منفی مخزن بزرگتر این است که هزینه بیشتری دارد و فضای بیشتری را اشغال می کند. تنها مشکل واقعی این است که اگر مخزن خیلی کوچکی داشته باشید باعث می‌شوید پمپ خیلی سریع چرخش کند که سریع‌تر فرسوده می‌شود.
4/5 - (3 امتیاز)