در رابطه با پمپ آب با منبع منبسط باید گفت که اگر بخواهید می توانید فشار هوای استارت را تنظیم کنید و پمپ را راه اندازی نمایید. با قرار دادن کلید اتومات در بیشترین حالت خود با باز شدن شیر آب در پمپ، با میزان آب بسیار کمتری پمپ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. شما به نصاب پمپ در زمان نصب بگویید که کلید آن را به چه صورت تنظیم کند و بر حسب نیازی که دارید از آب استفاده کنید،در صورت رسیدن فشار پمپ به ۱تا ۲بار، پمپ استارت می خورد. در این مقاله می خواهیم در رابطه با آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط با شما صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پمپ آب با منبع منبسط چیست؟

به مخزن انبساط آب نام های دیگری هم چون مخزن دیافراگمی یا منبع تخت فشار هم می گویند.  وظیفه این مخزن ذخیره حجم قابل ملاحظه ای از آب تحت فشار است. در پمپ آب خانگی تا زمانی که آب ذخیره شده به اتمام نرسیده است و در واقع می توان گفت تا زمانی که فشار آب تنظیم شده بر روی پرشر سوییچ کاهش نیافته باشد، پمپ روشن نخواهد شد. زمانی که شیر باز شود آب وارد سیستم لوله کشی خواهد شد.

بوستر پمپ ها بهترین بوستر پمپ آب خانگی محسوب می شوند که اگر کلید اتوماتیک آن را تنظیم نمایید، دیگر نیازی به استارت زدن وجود ندارد، از طرفی برق کمتری مصرف شده و پمپ آب عمر مفید بیشتری دارد، دیگر هم نیازی به روشن و خاموش کردن بیهوده پمپ نخواهد بود و سر و صدای کمتری به وجود می آید.

پمپ آب با منبع منبسط چیست؟

پمپ آب با منبع منبسط

نحوه نصب پمپ آب خانگی با مخزن انبساط چگونه است؟

برای آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط باید گفت که در هنگام نصب باید وزن لوله ها را آزاد سازید به گونه ای که پمپ همانند یک تکیه گاه وزنی برای لوله ها عمل کند و تحت فشار قرار نگیرد. طبق قوانین ساختمان ها پمپ باید از لوله اصلی شهری جدا باشد و در یک مکان دیگری به وسیله شیر یک طرفه متصل به سیستم آب شهری شود، چون اگر پمپ به شعبه های اصلی سیستم آب شهری وصل شود عملی غیر قانونی محسوب می شود.

معرفی اجزا پمپ آب با منبع منبسط

اگر قصد داشته باشید که عمر مفید پمپ خود را افزایش دهید، باید دیافراگمی که دارای حجم بیشتری است را خریداری کنید. اینکه فکر کنید استفاده از منبع تخت فشار برای پمپ های بیشتر از ۱ اسب یک منبع دیافراگمی است که برای پمپ ها به کار می رود فکر کاملا اشتباهی است.

به طور کلی در فرایند آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط باید با اجزا این پمپ آب ها آشنا شوید که عبارتند از:

  • پنج راهی
  • کلید اتوماتیک یا پرشر سوییچ
  • درجه فشار سنج
  • منبع انبساط از ۲تا 500 لیتر
معرفی اجزا پمپ آب با منبع منبسط

اجزا پمپ آب با منبع منبسط

مزیت های استفاده از پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

این پمپ آب ها دارای مزیت های بیشماری هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • دارای استهلاک پایینی هستند چون زیاد نیست که استارت بخورند.
  • برق زیادی مصرف نمی کنند.
  • دارای میزان فشار یکنواختی هستند و نوسان زیادی ندارند.

معایب پمپ آب خانگی با منبع تخت فشار

در کنار مزیت های بی شماری که این پمپ ها دارند عیب های کوچکی نیز دارند و بخاطر کم شدن باد منبع و یا پاره شدن تیوپ باید نسبت به پمپ های دیگر بیشتر سرویس شوند، ولی خود پمپ نیاز به تعمیرات زیادی ندارد.

تیوپ منبع تحت فشار

تیوپ منبع انبساط جهت استفاده آب شرب کاملا مطابق با استانداردهای ملی طراحی و ساخته شده است و عمر مفید خوبی دارند که تقریبا به ۴ماه می رسد. در این ۴ ماه این تیوپ هم چون بادکنکی در حدود ۰۰۲۱ پر و خالی می گردد و همین عامل موجب جدا شدن مولکول های پلیمری از سطح تیوپ می شود و آب را آلوده می کند، بنابراین بهتر است که حدود ۲الی ۳ بار در سال آن را عوض کنید تا آب نوشیدنی آلوده نشود.

تیوپ منبع تحت فشار

نمونه تیوپ منبع تحت فشار

راهنمای تنظیم فشار هوای درون منبع انبساط

جهت آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط باید از فشار هوای درون مخزن انبساط آگاهی داشته باشید که به پارامتر هایی هم چون گنجایش منبع دیافراگمی، تعداد و مساحت طبقات ساختمان، لوله کشی، توان الکترو موتور، تنظیم کلید اتوماتیک و سایر عوامل بستگی دارد. برای اینکه بتوانید بهترین فشار هوا را درون این پمپ ها اندازه گیری کنید باید علم تجربی داشته باشید، ولی به طور متداول بین ۵۲ تا ۵۳ psi  و یا ۳/۰ بار کمتر از مینیموم است.

روش های تعمیر و نگهداری کردن پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

روش های تعمیر و نگهداری این مدل از پمپ آب ساختمان بدین صورت است:

  • این نوع پمپ باید هر ۳تا ۶ماه جهت افزایش عمر مفید سرویس شوند.
  • اگر منبع تحت فشار مشکلی پیدا کند، در نتیجه تمامی سیستم مختل می شود و موجب خاموش و روشن شدن دایمی پمپ خواهد شد، چون جز مهمی در پمپ های آب خانگی محسوب می شود.
  • اگر فشار هوای تیوپ کم شود، در نتیجه میزان کشسانی بودن آن ازبین می رود و سوراخ شده و نیاز به عوض کردن دارد.
  • اگر تیوپ این منبع در زمان مشخص خود عوض نشود باعث پوسیدگی منبع فلزی می شود.
  • برای ورودی منبع تحت فشار باید یک شیر صافی به کار گیرید تا هیچ گونه شی کوچکی بر اثر پمپاژ با فشار زیاد وارد پمپ نشود و پمپ صدمه‌ای نبیند.
  • نیاز به بررسی ماهیانه فشار هوای درون مخزن وجود دارد و اگر زیاد پر و یا خالی شود موجب غیر طبیعی شدن حالت نبود خواهد شد.
روش های تعمیر و نگهداری کردن پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

روش تعمیر پمپ آب خانگی با مخزن انبساط

سخن پایانی

جهت نصب کردن پمپ آب خانگی باید از کارشناسان فنی و متخصصین این حرفه کمک بگیرید، چون هم دارای تجهیزات کافی برای نصب هستند و هم از علم چگونه نصب نمودن آن آگاهی کافی دارند و قادرند در یک زمان کوتاه و بدون اینکه پمپ صدمه ای ببیند عملیات نصب را به درستی انجام دهند. آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط شامل بررسی نمودن میزان فشار آب درون مکان مورد نظر، انتخاب بهترین سیستم جهت آب رسانی، توجه به قوانین نصب پمپ، تعیین یک منبع تغذیه مناسب و تنظیم کردن کنترل آن با توجه به نیازتان، فراهم نمودن مقدمات نصب، خریداری کردن وسایل لازم جهت نصب پمپ و بسیاری موارد دیگر می شود.

سوالات متداول آموزش نصب پمپ آب با منبع منبسط

  1. مهمترین نکته در هنگام نصب مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی چیست؟
    مکان نصب مخزن مهمترین نکته در هنگام نصب آن است و در هر مکانی که به پمپ آب خانگی نزدیک باشد امکان نصب وجود دارد،کمترین فاصله مخزن تا پمپ آب بهترین مکان برای نصب است.
  2. نحوه نصب مخزن تحت فشار به چه صورت است؟
    ابتدا باید شیر فلکه را ببندید و شیر را باز کنید تا فشار آب درون سیستم لوله کشی مهار شود. سپس سه راهی را در وسط لوله کشی اصلی آب در طبقه همکف و بعد از کنتور نصب نمایید و این سه راهی را به وسیله اچار مخصوص محکم کنید.سپس لوله جدیدی را از قسمت بالای سه راهی وصل نمایید تا وارد مخزن تحت فشار شود. اتصالات ۰۹ درجه باید به گونه ای باشد که در مسیر سیستم لوله کشی قرار داشته باشد که در بخش پایین مخزن تحت فشار است.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید