سنسور فشار در بوستر پمپ

بوستر واژه ای به معنای تقویت کننده است. بوستر مجموعه ای چند الکتروپمپ گفته می شود که به شکل موازی توسط لوله کشی به هم متصل می شوند. سایر تجهیزات این بوسترها بر روی یک بوستر پمپ به هم متصل می گردند. تا در نهایت بتوانند فشار آب مصرفی را در ساختمان ها، مصارف صنعتی و خانگی، کشاورزی و استخری را تنظیم کنید. در هر کدام یک سنسور فشار در بوستر پمپ جایگذاری شده است.

معرفی انواع مدل های بوسترهای پمپ

صرف از نظر از نوع کاربری که بوسترها در مصارف آب شرب، ادارات دولتی، مراکز تفریحی و ورزشی، سیستم گلخانه و… دارند. در دو مدل بوستر پمپ دور ثابت و متغیر ساخته می شوند. در هر دو این سیستم ها یک سنسور فشار در بوستر پمپ طراحی شده است که همانطور که از نام آن پیداست کار تنظیم فشار را انجام می شود.

تنظیم فشار در بوستر پمپ دور ثابت

در مدل بوستر پمپ های دور ثابت از سوئیچ پرشر برای فرمان دهی به پمپ استفاده می شود. این روش با در نظر گیری اختلاف فشار 0.5 بار بین پمپ قلبی می توان دبی و فشار مدار را در شرایط استاندارد بهینه سازی کرد. در نمونه های پیشرفته پوستر های دور ثابت که با روشن و خاموش دستگاه الکتروپمپ ها به ترتیب انجام می گردد، از دو سوئیچ پرشر برای تنظیم آن استفاده می شود.

تنظیم فشار بوستر پمپ

تنظیم کردن فشار بوستر پمپ دور ثابت

سنسور فشار در بوستر پمپ ها دور ثابت از نوع سوئیچ های پرشر است. در نمونه ها 2 سوئیچی، از سوئیچ ها دارای حداکثر فشار آّ و دیگری حداقل میزان فشار آب را دارد. زمانی که دستگاه روشن می شود؛ هر دو سوئیچ میزان فشار حداقلی و حداکثری را به تابلو کنترل ارسال می کنند. متناسب با این مقدار کنترلر مشخص می کند که پمپ به فعالیت خود ادامه دهد یا خاموش شود.

تنظیم سوئیچ فشار در بوستر دور متغیر

در این مدل از بوستر ها، کنترل سرعت دوران پمپ ها با بهره گیری از تکنولوژی روز و بر اساس فرمان های صادر شده از بخش اینورتر ها نصب شده بر روی تابلوهای فرمان صادر می شود. از دلایل محبوبیت این مدل بوسترهای پمپ می توان به این مورد اشاره کرد؛ راه اندازی نرم الکتروپمپ همراه با کاهش مصرف انرژی برق و در عین حال افزایش عمر مفید پمپ ها همراه است.

همچنین کاهش لرزه احتمالی به دلیل استارت آنی در این پمپ ها دیگر وجود ندارد. از دیگر مزایای بوسترهای دور متغیر، کنترل میزان دبی با سنسورهای نصب شده بر کلکتورها اشاره کرد. قطعات سازنده این دستگاه با نمونه ها دور ثابت مشابه بوده است. با این تفاوت که تابلو کنترل، سنسور فشار آن ها با هم فرق دارند.

سوئیچ فشار در بوستر پمپ دور متغیر

تنظیم سوئیچ فشار در بوستر دور متغیر

مشابه بودن این قطعات حتی این امکان را به مشتری می دهد تا در صورت دلخواه بتواند تنها با تغییر چند بخش از پمپ های دور ثابت آن را به یک نمونه متغیر تبدیل کنید.

سنسور فشار در بوستر پمپ دور متغیر از طریق دو سیستم هوشمند تابلو کنترل و تابلوهای برقی انجام می شود. هر یک از این دو سیستم بر حسب برنامه خاصی تنظیم شده اند. در این سیستم پرشر سوئیچ با یک پرشر ترانسمیتر جایگزین شده است. در هر لحظه دستگاه فشار 4 تا 20 میلی آمپری را حس کرده و آن را به بخش کنترل میکروپروسسوری انتقال می دهند. برای حساسیت های بالاتر از این مقدار؛ سیستم تغییرات فشار را به بهترین ترانسمیتر ها با دامنه فشار انتقال می دهند.

سنسور شتاب سنج در بوستر پمپ ها

در کنار سنسور فشار در بوستر پمپ یک سنسور شتاب سنج نیز درون بوسترها تعبیه شده است. این سنسور شتاب، حسگری است که شتاب را اندازه گیری را بر حسب متر بر مجذور ثانیه محاسبه می کند. نیروهای استاتیکی جاذبه و دینامیکی حاصل از ارتعاشات در نهایت منجر به ایجاد فشار می شوند.

شتاب سنج در بوستر پمپ

نمونه سنسور شتاب سنج بوستر پمپ

کاربرد این سنسور ها در این است که در کنار سنسور فشار در بوستر پمپ که میزان افزایش فشار را می سنجنند و در این راستا سیستم را تنظیم می کنند؛ در این است که از این طریق دامنه حرکات را حس کنند. بر حسب اصول سنجشی این سنسور ها در انواع خازنی، پتانسیومتر، پیزوالکتریک و… دسته بندی می شوند.

سخن پایانی

بوستر نوعی تقویت کننده است که شامل چندین الکتروپمپ می شود. از این وسیله برای رساندن سطح فشار آب به مقدار مصرفی مورد نیاز استفاده می شود. سنسور فشار در بوستر پمپ ها به کمک سوئیچ ها پرشر و ترانسمیتر انجام می شود. برای خرید انواع بوسترهای پمپ آبرسانی، آتش نشانی به فروشگاه اینترنتی شوفاژ ایران مراجعه بفرمایید.

سوالات متداول درباره سنسور فشار در بوستر پمپ

  1. چه عواملی موجب کاهش فشار آب می شوند؟
    گرانش، فاصله از منبع آب، فشار پایین آب شهر، سیستم های اضافی آب و مشکلات لوله کشی از مواردی هستند که از فشار آب می کاهند.
  2. بوستر پمپ چگونه عمل می کند؟
    بوسترها با تبدیل انرژی مکانیکی از طریق پروانه ها به انرژی فشار آب را افزایش داده و سرعت جریان آن را بهبود می بخشند.
  3. تفاوت بوستر پمپ ها با پمپ ها معمولی در چیست؟
    سنسور فشار در بوستر پمپ های معمولی تنها با روشن و خاموش کردن آنها انجام می شود. اما در بوستر پمپ می توان میزان فشار آب خروجی را کنترل کرد.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید