کارکرد پمپ آب خانگی چگونه است؟

همان طور که میدانید یکی از تجهیزات ضروری در ساختمان پمپ آب خانگی است. به خصوص در مناطقی که فشار آب کم است. باید بدانید که پمپ ها از اجزای مهمی ساخته شده اند. همچنین این پمپ های خانگی انواع مختلفی دارند که شما باید متناسب با ساختمانی که در آن زندگی می کنید آن را انتخاب کنید و ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ باید بدانید که پمپ ها وسیله ای الکتریکی هستند که آب موجود در لوله ها را می گیرند و سرعت حرکت آب را افزایش می دهند ولی نکته ای که وجود دارد این است که زمانی که در پمپ لئو آب افزایش می یابد، فشار ورودی دستگاه کم فشار می شود و در این زمان خلاء ایجاد می شود.

انواع مدل های پمپ آب خانگی و طرز کار آن ها

برای این که بدانید پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ در قدم اول باید بدانید که پمپ های آب چه انواعی دارند و نکته ای که وجود دارد این است که پمپ ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه طرز کار هر کدام را توضیح می دهیم.

مدل های پمپ آب خانگی

نحوه کار انواع پمپ آب خانگی

پمپ های آب دینامیکی

موردی که وجود دارد این است که پمپ های دینامیکی به صورت دائمی و پشت سر هم انرژی جنبشی را به سیال ها انتقال می دهد و زمانی که می خواهید بدانید که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ باید به شما بگوییم که در پمپ های دینامیکی انرژی تولید می شود و در قسمت داخلی پمپ ها به انرژی فشاری تبدیل می کند و نکته قابل توجه این است که سیال ها با فشار بالا و سرعت زیاد از بخش خروجی پمپ ها عبور می کند.

پمپ های آب خانگی گریز از مرکز

این روزا بیشتر افراد از پمپ های گریز از مرکز استفاده می کنند اما این سوال برایشان پیش می آید که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ باید بدانید که نحوه کار این نوع از پمپ ها به این صورت است که به مایعات انرژی جنبشی را انتقال می دهند. در پمپ های گریز از مرکز از یک پروانه که حالت گردان دارد و درون محفظه پمپ آب قرار می گیرد و از آن ها برای به حرکت در آوردن و سرعت دادن مایع ها استفاده می کنند

ولی باید حواستان را جمع کنید زیرا قسمت دیگری از این انرژی در بخش خروجی پمپ آب خانگی به انرژی های فشاری تبدیل می شود و با سرعت بالا آب ها از پمپ خارج می شود، این نوع پمپ ها برای این که سیال و یا آب را انتقال دهند از سیستم های لوله کشی استفاده می کنند و باد به این مورد اشاره کنیم که پمپ های گریز از مرکز به 3 نوع مختلف دسته بندی می شود که شامل موارد زیر است.

  • جریان پمپ های شعاعی
  • پمپ های جریان مختلط
  • پمپ های محور جریان
پمپ آب خانگی گریز از مرکز

نمونه پمپ آب خانگی گریز از مرکز شوفاژ ایران

انواع پمپ های آب جا به جایی مثبت

زمانی می خواهید با پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ آشنا شوید، باید به شما بگوییم که پمپ هایی که از نوع جا به جایی ثابت هستند و نحوه کار آن ها به این صورت است که منتقل کردن انرژی به سیال ها دائمی نیست و دائم قطع و وصل می شود و باید بدانید که در هر دور کاری که پمپ های جابجایی مثبت دارد، مقدار معینی از سیال یا مایع پمپاژ می شود و این نوع از پمپ ها هم به دو دسته کلی و اصلی تقسیم بندی می شود.

  • پمپ های برگشتی و رفتی
  • پمپ های گردشی، چرخشی و چرخ دنده ای

اجزای تشکیل دهنده پمپ های آب خانگی

زمانی که افراد می خواهند بدانند که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ باید به این مورد اشاره کنیم که باید با اجزای آن به طور کامل آشنایی داشته باشید تا بتوانید با نحوه کار آن ها آشنا شوید که این اجزا شامل موارد زیر است.

  • تیغه
  • پروانه
  • کوپل ها
  • الکتروموتور
  • هاوس برینگ
  • مکانیکال سیل
  • پره های پمپ
اجزای پمپ آب خانگی

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی

مشخصه های پمپ آب خانگی

این که پمپ آب خانگی چطور کار می کند به ویژگی ها و مشخصات آن بستگی دارد. عملکرد این دستگاه به مشخصات آن بستگی دارد. مشخصاتی که تعیین کننده نحوه کار این پمپ های آب خانگی باشد عبارت اند از

  • توان دستگاه: مقدار نیرویی که توسط پمپ تولید می شود و پمپ این نیروی مکانیکی را به سال منتقل می کند. قدرت یا توان (POWER) می گویند و در نحوه عملکرد دستگاه به شدت اثر دارد.
  • میزان آب دهی دستگاه: مقدار ظرفیتی که پمپ آب خانگی برای انتقال آب دارد. از مهم ترین مشخصه های آن است. در واقع قبل از هر چیزی باید حداکثر میزان آب دهی آن توجه کرد.
  • ارتفاع پمپ: منظور از ارتفاع در واقع فاصله محل قرار گرفتن پمپ تا بالاترین نقطه ای که امکان پمپاژ آب وجود دارد، می باشد. که به آن علاوه بر حداکثر ارتفاع، حداکثر فشار هم می گویند.

یک نکته مهم در مشخصات پمپ آب خانگی، این است که ارتفاع پمپ با میزان آبدهی آن رابطه معکوس دارد. به این معنی که هر چقدر ارتفاع پمپ بیشتر باشد، آب دهی دستگاه کاهش می یابد. از این رو هنگام تهیه دستگاه پمپ آب خانگی، پمپی را انتخاب کنید که حداکثر ارتفاع آن از ارتفاع مورد نظر شما کمتر باشد.

نحوه عملکرد پمپ های آب خانگی

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ در این زمان ما به طور خلاصه برای شما میگوییم تا با آن آشنا شوید. شما باید بدانید که آب از فشار کم وارد می شود و آبی که می خواهد خارج شود تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و این پمپ های آب هستند که با آن نیرو آب را به سمت جلو منتقل می کنند و باید این مورد را بدانید که پمپ های آب خانگی از پروانه ها تغذیه می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله ما به طور کامل برای شما توضیح دادیم که پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟ و همچنین به مواردی از قبیل که انواع مدل های پمپ آب خانگی، پمپ های آب دینامیکی، پمپ های آب خانگی گریز از مرکز و جا به جایی مثبت و اجزای تشکیل دهنده پمپ های آب خانگی اشاره کردیم.

سوالات متداول پمپ آب خانگی چطور کار میکند؟

  1. پمپ های آب خانگی از چه اجزایی تشکیل شده است؟
    پمپ ها از اجزایی تشکیل شده اند که شامل موارد تیغه، پروانه، کوپل ها، الکتروموتور، هاوس برینگ، مکانیکال سیل و پره های پمپ است.
  2. عملکرد پمپ های آب خانگی به چه صورت است؟
    شما باید بدانید که آب از فشار کم وارد می شود. آبی که می خواهد خارج شود تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و این پمپ های آب هستند که با آن نیرو آب را به سمت جلو منتقل می کنند و باید این مورد را بدانید که پمپ های آب خانگی از پروانه ها تغذیه می کنند.
  3. پمپ آب دینامیکی چگونه کار می کند؟
    موردی که وجود دارد این است که پمپ های دینامیکی به صورت دائمی و پشت سر هم انرژی جنبشی را به سیال ها انتقال می دهد باید به شما بگوییم که در پمپ های دینامیکی انرژی تولید می شود و در قسمت داخلی پمپ ها به انرژی فشاری تبدیل می کند و نکته قابل توجه این است که سیال ها با فشار بالا و سرعت زیاد از بخش خروجی پمپ ها عبور می کند.
5/5 - (1 امتیاز)