[vc_row][vc_column][woodmart_products spacing=”20″ taxonomies=”731″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی از جمله مشکلاتی است که اغلب سازندگان استخر و جکوزی با آن مواجه می شوند . به چه دلیل این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است ؟! مشخصا انتخاب تجهیزات استخری مانند فیلتر شنی ایمکس مستقیما بر نحوه عملکرد استخر تاثیر گذار خواهد بود و انتخاب اشتباه تجهیزات استخری و جکوزی شما را دچار مشکل خواهد کرد و هزینه های بالایی را به همراه خواهد داشت . با ما این مقاله را دنبال کنید تا کمی مشکل را با هم حل کنیم :[/vc_column_text][vc_single_image image=”33794″ img_size=”FULL” onclick=”custom_link” parallax_scroll=”no” link=”https://shofazhiran.com/product-category/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1-%d9%88-%d8%ac%da%a9%d9%88%d8%b2%db%8c/%d9%81%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b1-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1-%d9%88-%d8%ac%da%a9%d9%88%d8%b2%db%8c/%d9%81%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b1-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%85%da%a9%d8%b3/”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”](علاوه بر این انتخاب تجهیزات صحیح سرمایشی مانند خرید چیلر و گرمایشی در عملکرد صحیح آن ها بسیار موثر می باشد که توجه به این نکته حائز اهمیت است )

نحوه محاسبه پکیج برای استخر و ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی

برای این که بتوانیم استخر خود را راه اندازی کنیم ، نیاز به تجهیزاتی مانند بوستر پمپ آبرسانی جهت تصفیه و گرمایش استخر داریم که هر کدام نیازمند محاسبه و بررسی شرایط محیطی استخر دارد . مهم ترین بخش موتورخانه استخر سیستم گرمایشی آن می باشد ، برای گرمایش آب و محیط استخر نیاز به یک منبع گرمایی مانند بویلر داریم . برای اطلاع از ظرفیت بویلر و مشعل باید کلیه تلفات حرارتی استخر که شامل موارد زیر است را در نظر بگیریم :

محاسبه انرژی حرارتی مورد نیاز جهت گرمایش آب استخر بر حسب کیلو کالری بر ساعت

نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر

محاسبه گرمایش استخر به طور کلی در دو بخش انجام می شود . محاسبه پیش گرمایش استخر و اتلاف های انرژی . در نتیجه برای محاسبه ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر باید سه پارامتر زیر را مورد محاسبه قرار دهیم :

  • انرژی پیش گرمایش : Q1
  • انرژی جبران اتلاف حرارت بر اثر تبخیر سطحی آب : Q2
  • انتقال حرارت به زمین : Q3

البته از آن جایی که انتقال و اتلاف حرارت آب استخر به علت تبادل آن با زمین بسیار ناچیز است ، در محاسبات ظرفیت گرمایشی آن چنان موثر نبوده و معمولا از در نظر گرفتن آن صرف نظر می شود .

در ادامه روش های محاسبه Q1 و Q2  را بررسی خواهیم کرد .
Q1 انرژی پیش راه اندازی : یعنی وقتی استخر را از اب پر می کنیم دمای آب حدود ۱۰ درجه سانتی گراد است و با یستی این آب را به دمای ۲۶ الی ۲۸ درجه رساند در این حالت می گوییم گرمایش اولیه یا پیش گرمایش که از فرمول زیر استفاده کرد :

نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر جکوزی

مدت زمان پیش گرمایش برای استخرهای خصوصی معمولا ۱۲ ساعت است یعنی ۱۲ ساعت طول می کشد تا آب از ۱۰ درجه به ۲۶ درجه سانتی گراد برسد. این عدد برای استخرهای عمومی تا ۴۸ ساعت نیز متغیر است.اختلاف دمای آب معمولا (۱۶=۱۰-۲۶) می باشد . بنابر این انرژی پیش راه اندازی استخر نمونه ( ۷۵ متر مکعب آب ) را با فرمول فوق محاسبه می کنیم و نتیجه آن ۱۰۰،۰۰۰ کیلو کالری بر ساعت می باشد .

Q2 اتلافات حرارت از آب استخر

به دلیل تبخیر آب استخر مقداری انرژی از این طریق اتلاف می شود که توسط فرمول محاسبه می شود

البته در صورت نگه داشتن دمای هوای استخرهای سرپوشیده بالا تر از دمای آب استخر  این اتلاف انرژی کم می شود ولی در استخرهای رو باز همیشه اتفاق می افتد . یعنی برای استخر نمونه که مساحت آن ۵۰ متر مربع است و دمای آب ۲۶ و دمای هوا ی سالن استخر ۲۲ درجه است نتیجه برابر است با ۱۰/۰۰۰ کیلو کالری بر ساعت.

 در بررسی نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی باید نرخ تبخیر آب در استخر را بررسی کنیم .

برای محاسبه نرخ تبخیر آب در استخرها، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود

  1. سطح آزاد آب استخر: هرچه سطح استخر بیشتر باشد، نرخ تبخیر آب نیز به همان نسبت بیشتر است
  2. دمای آب استخر: با کاهش دمای هوای استخر نسبت به دمای آب، نرخ تبخیر آب به میزان چشمگیری افزایش پیدا میکند به منظور کاهش نرخ تبخیر، دمای هوا باید به اندازه ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آب باشد
  3. دمای هوای استخر: به منظور کاهش نرخ تبخیر آب استخر و جلوگیری از القای احساس سرما در بدن افراد حاضر در استخر ، دمای هوا در استخرهای عمومی باید به اندازه ۲- سانتی گراد بالاتر از دمای آب نگه داشته شود. در این حالت نیز دمای هوا نباید از محدوده آسایش افراد تقریبا ۳۰ درجه سانتی گراد تجاوز کند
  4. رطوبت نسبی هوای داخل: محدوده مطلوب رطوبت نسبی برای اکثر استخرها بین پنجاه تا شصت درصد است. به عنوان یک قاعده کلی، رطوبت نسبی استخر باید به انداز های کاهش داده شود که از تقطیر بخار آب موجود در هوا بر روی درها و پنجر ه ها جلوگیری شود
    ۵. جریان هوای روی سطح آب: یکی از عواملی که نرخ تبخیر آب استخر را تحت تاثیر قرار میدهد، در استخرهای سرباز سرعت باد و در استخرهای سرپوشیده جریان هوایی است که از سطح آب استخر عبور میکند. با کاهش جریان هوایی که مستقیما ازروی سطح آب عبور میکند، سرعت تبخیر آب نیز کاهش پیدا میکند
  5. میزان تلاطم آب و ضریب فعالیت شناگران: با افزایش میزان فعالیت شناگران در داخل استخر، تلاطم سطح آب و سرعت تبخیر آن بیشتر میشود

از میان عوامل یاد شده، پنج عامل اول کاملا مشخص و قابل تعیین هستند و این طراح است که باید پس از مشورت با کارفرما، محدوده مورد نیاز برای هر یک را تعیین کند. این عوامل در واقع مبنای محاسبه نرخ تبخیر آب مبنا به شمار میروند. منظور از نرخ تبخیر آب مبنا ، سرعت تبخیر آب استخر در مواقعی است که شناگران در آن حضور ندارند.

 

مطب مرتبط : برای تامین آب گرم مورد نیاز منزلتان می توانید منبع تحت فشار را برای داشتن فشار آب ثابت تهیه نمایید شما عزیزان برای خرید منبع تحت فشار و منبع دوجداره به لینک درج شده مراجعه کنید . 

 

نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی

به دست آوردن بار های حرارتی جکوزی

برای یک جکوزی بار های حرارتی زیر را باید مد نظر قرار داد.

  1. بار گرمایی مورد نیاز برای پیش گرمایش
  2. بار حرارتی اتلافی از سطح جکوزی

برای بدست آوردن این موارد ابتدا باید محاسبه حجم جکوزی را انجام داد.

برای بررسی نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی باید حجم جکوزی را محاسبه کنیم

حجم جکوزی

برای بدست آوردن حجم جکوزی ابتدا باید تعیین کرد که این جکوزی برای استفاده ی چند نفر می باشد. به ازای هر شخص که از جکوزی استفاده می کند باید مساحتی بالغ بر 2 متر مربع را در نظر گرفت و بعد از ضرب تعداد افراد در مساحت 2 متر مربع، مساحت جکوزی را تعیین کرد و با در نظر گرفتن شکل جکوزی، ابعاد آن را محاسبه می کنیم.

جکوزی ها معمولا به صورت دایره ساخته می شوند و یا، 6 یا 8 ضلعی خواهند بود. در هر دو صورت با تقریب شکل دایره ای و داشتن مساحت جکوزی، شعاع آن را بدست می آوریم.

حجم جکوزی

A=2*تعداد افراد m2

A=Π r12

حال از طریق فرمول­های بالا می­توان شعاع جکوزی را بدست­ آورد

پس از بدست آوردن شعاع جکوزی، و شکل برش خورده زیر که مشخصات ساختی جکوزی را نشان می دهد می توان حجم جکوزی را محاسبه کرد.

V1= Πr2h=3.14*r12*0.4
V2= Πr2h=3.14*r22*0.8
V tot=V1+V2: حجم جکوزی

پیش گرمایش آب جکوزی

محاسبه حرارت مورد نیاز برای پیش گرمایش جکوزی مانند روشی است که برای آب استخر در نظر گرفتیم با این تفاوت که مدت زمان پیش گرمایش آب جکوزی را 1 تا 2 ساعت در نظر می گیریم.

دمای مناسب برای جکوزی در مراجع بین 36 تا 41 اعلام شده است. عدد 39 یک عدد مناسب برای آب جکوزی است.

با دانستن حجم و دمای آب می توان حرارت مورد نیاز برای پیش گرمایش آب جکوزی را بدست آورد.

محاسبه بار حرارتی اتلافی از سطح جکوزی

برای بدست آوردن این حرارت می توان از جدول (اتلافات حرارتی از سطح استخر) استفاده کرد و با ضرب عدد بدست آمده در 2 (به دلیل تلاطم بالاتر جکوزی نسبت به آب استخر) و ضرب این عدد در مساحت جکوزی، حرارت اتلافی از سطح جکوزی را بدست می آوریم.

به طور کلی می توان گفت سیستم استخر و جکوزی به دو دسته اصلی تقسیم می شود :

  1. سیستم تصفیه استخر و جکوزی
  2. سیستم گرمایش استخر و جکوزی

سیستم تصفیه استخر شامل سه بخش اصلی فیلتر تصفیه شنی ، پمپ تصفیه استخر و گندزداها از جمله کلرزن می باشد و سیستم گرمایش استخر هم از بویلر ، مولد گرمایش و مبدل حرارتی تشکیل می شود . البته موارد یاد شده به شکل پکیج شده و آماده نیز وجود دارد که شامل موارد فوق می شود . شما می توانید سیستم تصفیه و گرمایش استخر و جکوزی را به شکل شماتیک در تصویر زیر مشاهده بفرمایید :

نحوه محاسبه ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی

شما می توانید در تصویر بالا علاوه بر این که لوازم مورد نیاز استخر و جکوزی خود را مشاهده کنید ، می توانید نحوه قرار گیری آن ها را نیز در مدار تصفیه و گرمایش استخر مشاهده نموده و با آگاهی بالاتری نسبت به خرید محصولات خود اقدام بفرمایید . برای محاسبه سیستم تصفیه استخر می توانید به مقاله نحوه عملکرد و محاسبه فیلترشنی مراجعه بفرمایید . در این مقاله تنها محاسبه ظرفیت حرارتی استخر و جکوزی مشخص شده است . شما می توانید برای محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه کل ساختمان روی لینک مورد نظر کلیک کنید و مقاله مربوطه را محاسبه کنید .

شوفاژ ایران ارائه دهنده انواع سیستم های آبرسانی و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی می باشد و شما می توانید برای خرید محصولاتی از جمله پمپ و بوستر پمپ

یکی از تجهیزات تهویه مطبوع می توان به اواپراتور ها اشاره کرد که برای خرید و اطلاع از قیمت اواپراتور ها می توان به لینک مراجعه نمایید .

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل و به زبان ساده نحوه محاسبه پکیج برای استخر و ظرفیت گرمایشی استخر و جکوزی را برای شما شرح دادیم. یکی از محصولاتی که برای خرید آن نیاز به اطلاعات فنی و محاسبات تخصصی دارد ، بوستر پمپ ها می باشد که شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه و اطلاع از قیمت بوستر پمپ آبرسانی و آتشنشانی با شماره های شوفاژ ایران تماس بگیرید . از محصولات دیگری که شرکت شوفاژ ایران ارائه می دهد و جزو پر کاربرد ترین محصولات به حساب می آید ، می توان به پمپ سیرکولاتور اشاره کرد که برای آشنایی با کاربرد پمپ سیرکولاتور می توان روی لینک کلیک کرد .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2.8/5 - (6 امتیاز)